Doradztwo środowiskowe
Doradztwo środowiskowe
Profesjonalny konsulting w obszarze szeroko pojętej ochrony środowiska prowadzony przez wykwalifikowany zespół doświadczonych specjalistów działających w obszarach emisji do powietrza, gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami i opakowaniami.
Kontakt
Raportowanie wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju
Raport Zrównoważonego Rozwoju 2020
W raporcie o zrównoważonym rozwoju 2020 Interzero już po raz piąty przedstawia kompleksowe zestawienie swoich społecznych i ekologicznych osiągnięć. Interzero pokazuje w ten sposób klientom, pracownikom, dostawcom i opinii publicznej, jakimi wartościami kieruje się przedsiębiorstwo w swojej codziennej działalności, jaki wpływ ma jego działalność gospodarcza na społeczeństwo i środowisko oraz jak wygląda jego postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Raport jest zgodny z wymogami Global Reporting Initiative i został przygotowany zgodnie ze Standardami GRI: wariant „core”.
O ile nie zaznaczono inaczej, przedstawione kluczowe dane i informacje dotyczą lat obrotowych 2019 i 2020.
Pobierz Raport o zrównoważonym rozwoju 2020
O tym, jak zarządzamy zrównoważonym rozwojem, jakie cele sobie stawiamy i jak daleko zaszliśmy na drodze do przyszłości bez odpadów, można przeczytać w naszym raporcie o zrównoważonym rozwoju 2020.
Pobierz czasopismo o zrównoważonym rozwoju 2020
Szukamy połączeń między ochroną środowiska a rozwojem gospodarczym i w ten sposób tworzymy wartość dodaną. Nasz nowy magazyn o zrównoważonym rozwoju „Building bridges. Closing circles.”
Pliki do pobrania
Nasze lokalizacje
Nasze lokalizacje
Grupa Interzero w Polsce
WARSZAWA
Interzero Organizacja Odzysku Opakowań S.A.
ul. Wiertnicza 165
02-952 Warszawa, Polska
Zarząd: Anna Grom, Monika Grom, Paweł Lesiak, Agata Ryś
NIP: 5213409980
Adres korespondencyjny:
Interzero Organizacja Odzysku Opakowań S.A.
ul. Wiertnicza 165
02-952 Warszawa, Polska
KRAKÓW
Interzero Organizacja Odzysku Opakowań i Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.
ul. Mogilska 65
31-545 Kraków, Polska
Zarząd: Monika Grom, Paweł Lesiak, Agata Ryś
NIP: 9512530326
Adres korespondencyjny:
Interzero Organizacja Odzysku Opakowań i Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.
ul. Mogilska 65
31-545 Kraków, Polska
Interzero Polska Sp. z o.o.
ul. Wiertnicza 165
02-952 Warszawa
Zarząd: Monika Grom, Paweł Lesiak
NIP: 9512367010
Adres korespondencyjny:
Interzero Polska Sp. z o.o.
ul. Mogilska 65
31-545 Kraków, Polska
ŁÓDŹ
Interzero Advisory Sp. z o.o.
ul. Wiertnicza 165,
02-952 Warszawa, Polska
Zarząd: Monika Grom, Paweł Lesiak
NIP: 1132335293
Adres korespondencyjny:
Interzero Advisory Sp. z o.o.
ul. Wólczańska 178 budynek A
90-530 Łódź, Polska
Edukacja ekologiczna
Kampanie edukacyjne Interzero
Firmy, które wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach, baterie albo sprzęt elektryczny lub elektroniczny mają obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych. Ich celem jest zwiększenie świadomości ekologicznej społeczeństwa, szczególnie w zakresie postępowania z odpadami. Zespół Edukacji Ekologicznej Interzero wypełnia ten obowiązek w imieniu klientów, realizując m.in. takie projekty jak Eko bez kantów, Ekopaka, czy Biuro Zero Waste.
EkoPaka – jak wytłumaczyć dzieciom co to jest recykling?
EkoPaka to wielowymiarowy program edukacyjny skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uczy poprzez zabawę i twórczą pracę w oparciu o opracowane przez ekspertów materiały merytoryczne. Wspiera nauczycieli i edukatorów dostarczając im rzetelną wiedzę na temat obiegu zamkniętego surowców.
W ramach programu powstają m.in. zestawy edukacyjne, których zawartość pomaga w realizacji aktywnych, angażujących zajęć z uczniami. Składają się na nie gotowe scenariusze, kolorowanki edukacyjne, materiały plastyczno-kreatywne, narzędzia i gry edukacyjne pozwalające na efektywne kształcenie w zakresie ochrony środowiska i ekologii. Dotychczas stworzyliśmy materiały i zestawy skupione na frakcjach odpadowych:
Potencjał programu rośnie z roku na rok. Nasze doświadczenia współpracy ze szkołami, bibliotekami, placówkami kultury czy przedsiębiorcami potwierdzają, że najszybciej i najlepiej uczymy się doświadczając. EkoPaka umożliwia tworzenie właśnie takiej mądrej edukacji, którą łatwo włączyć zarówno większe inicjatywy jak pikniki szkolne lub firmowe, akcje pracownicze, konkursy ekologiczne, ale również w te mniejsze jak edukacja domowa.
Biuro Zero Waste – jak stworzyć ekologiczne miejsce pracy?
Zrównoważone miejsce pracy oznacza dla nas mądre zarządzanie zasobami, odpowiedzialny zespół oraz uważność na kwestie środowiskowe. Uwzględnienie w biznesie takiej szerszej perspektywy bardzo często pozwala znaleźć oszczędności i nowe potencjały rozwoju poprzez wzmocnienie komunikacji oraz współpracy.
Biuro Zero Waste jest kompleksową usługą, której punkt wyjścia stanowi ocena przestrzeni biurowej pod kątem zrównoważonego rozwoju. Badanie, od którego wychodzimy, ma bardzo szeroki zakres – poza kwestiami organizacji miejsca pracy rozpatruje również sposoby funkcjonowania czy nawyki pracowników.
Zmiana kultury organizacji na przyjazną środowisku naturalnemu stanowi wyzwanie. Dlatego oferujemy wsparcie w projektowaniu procesu transformowania biur oraz edukacji wewnętrznej pracowników. Dostarczamy również technologie ułatwiające radzenie sobie z odpadami oraz budujące świadomość ekologiczną.
Biuro Zero Waste to usługa skalowalna, którą możemy dopasować zarówno do dużej jak i małej firmy. Mamy również doświadczenie we współpracy z sektorem publicznym. Z naszym wsparciem każde biuro może uzyskać certyfikat Biura Zero Waste.
Eko bez kantów, czyli jak nie dać się greenwashingowi
W „Eko bez kantów” mówimy o ekologii bez naginania rzeczywistości. Rozprawiamy się z mitami, fake newsami, półprawdami. Naszym celem jest wyjaśnić, dlaczego należy segregować odpady, a nie tylko, jak to robić prawidłowo.
„Eko bez kantów” powstało z przekonania, że w świecie, pełnym dezinformacji i greenwashingu potrzebne jest wiarygodne miejsce z rzetelnymi wiadomościami. Przybliżamy tematy zrównoważonego rozwoju, recyklingu, obiegu zamkniętego, legislacji unijnej związanej z gospodarką odpadami. Omawiamy wpływ na środowisko opakowań, baterii, elektrośmieci i sposoby ich wykorzystania jako surowców wtórnych. Sercem tej publicznej kampanii edukacyjnej jest strona internetowa. To właśnie witryna w sieci została wskazana jako najlepsze źródło wiedzy o odpadach i opakowaniach przez respondentów badania konsumenckiego.
Na stronie znajdziesz:
- wyszukiwarkę ponad 1000 odpadów,
- raporty z badań konsumenckich,
- publikacje z projektów,
- artykuły tematyczne,
- podcasty z ekspertami.
Serdecznie zapraszamy do dołączenia do społeczności „Eko bez kantów” na platformach Instagram, Facebook, YouTube, Spotify, Apple Podcast.
Kontakt
Chcesz przeprowadzić skuteczną kampanię ekoedukacyjną?
Skontaktuj się z nami.
biuro@interzero.pl
+48 22 742 10 22
Recykling tworzyw sztucznych
Recykling tworzyw sztucznych – zamiana odpadów na wysokiej jakości regranulat
Proces recyklingu tworzyw sztucznych Recycled-Resource pozwala zamknąć obieg surowca i otrzymać wysokiej klasy regranulat zgodny ze specyfikacją klienta. Poznaj nasze unikalne materiały: Recythen® i Procyclen® – maksymalnie ekologiczne, w 100% z recyklingu i w pełni dopasowane do Twoich potrzeb.
Udoskonalony recykling tworzyw sztucznych – poznaj Recycled-Resource
Recycled-Resource to innowacyjny, wielokrotnie nagradzany proces przetwarzania tworzyw sztucznych, który pozwala uzyskać wysokiej jakości regranulat o właściwościach dostosowanych do potrzeb klienta.
Proces Recycled-Resource został stworzony z myślą o najbardziej wymagających klientach, którym zależy na uzyskaniu regranulatu o konkretnych parametrach mechanicznych i w sposób jak najbardziej przyjazny dla środowiska. Aby sprostać tym oczekiwaniom, nasza technologia recyklingu tworzyw sztucznych jest stale rozwijana i udoskonalana. Kluczowe prace badawczo-rozwojowe odbywają się w naszym nowym centrum kompetencji w słoweńskiej miejscowości Maribor.
Nasze portfolio tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu
W trzech naszych zakładach recyklingu przetwarzamy szeroką gamę tworzyw sztucznych i poliolefin na czyste recyklaty. Nasz proces recyklingu skupia się głównie na kilku tworzywach: LDPE, HDPE, PP, PET i EPS.
W zakładzie przetwórczym w Eisenhüttenstadt w Brandenburgii wykorzystujemy odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych: polipropylenu (PP) i polietylenu (PE) do wytwarzania recyklatu o bezkompromisowej jakości i wysokiej przydatności do ponownego wykorzystania.
Naszą ofertę tworzyw sztucznych z recyklingu uzupełniają: granulat LDPE i regranulat rPET wytwarzany w zakładzie w Liebenau oraz EPS przetwarzany w instalacji zlokalizowanej w Aschersleben.
- Granulat LDPE to pochodzące z recyklingu, czyste tworzywo sztuczne wysokiej jakości, które wytwarzamy na zamówienie firm działających w przemyśle przetwórczym
- EPS z recyklingu ma szerokie spektrum zastosowań w różnych gałęziach przemysłu: od wytwarzania towarów konsumpcyjnych aż po wykorzystanie w budownictwie.
- Od 2023 r. korzystamy z instalacji do wytłaczania PET, dzięki której zamykamy obieg surowca i uzyskujemy granulat rPET dla sektora detalicznej sprzedaży żywności.
W naszej ofercie znajdują się zarówno regranulaty, jak i przemiały tworzyw sztucznych dla przemysłu przetwórczego.
Recythen® i Procyclen® – wysokiej jakości regranulat z tworzyw sztucznych
W wyniku procesu Recycled-Resource powstają 2 rodzaje granulatu z tworzyw sztucznych – Recythen® i Procyclen®. Surowce do ich produkcji pozyskujemy z odpadów wytworzonych w gospodarstwach domowych, wśród których dominują opakowania z polietylenu (PE) i polipropylenu (PP).
Procyclen® to wielokrotnie nagradzany materiał pochodzący z recyklingu, którego właściwości można modyfikować w bardzo szerokim zakresie. Poprzez zmianę formuły, wytworzony w naszym zakładzie w Niemczech Procyclen® możemy dostosować do wymagań klienta pod względem płynności, stabilności, odporności na promieniowanie ultrafioletowe, temperaturę i zabarwienia. Co więcej, Procyclen® spełnia surowe wymogi przewidziane dla tworzyw wykorzystywanych do produkcji nowych produktów i opakowań i może być stosowany do procesów formowania wtryskowego i wytłaczania.
Nasz drugi rodzaj regranulatu – Recythen® – może być natomiast wykorzystany do wytwarzania produktów takich jak zwoje kabli, meble ogrodowe, rury odpływowe lub kanały kablowe.
Producenci, którzy w swoich produktach z tworzyw sztucznych wykorzystują Recythen® lub Procyclen®, mogą ubiegać się o oznaczenie ich etykietą ekologiczną „Blue Angel”.
Co zyskasz wybierając Recycled-Resource – zaawansowany recykling tworzyw sztucznych od Interzero?
Certyfikowaną, powtarzalną jakość materiałów
Wsparcie techniczne produkcji
Dokładną dokumentację techniczną dla wszystkich partii recyklatu
Planowanie bezpieczeństwa i bezpieczeństwo dostaw
Możliwości upcyclingu i pełną zgodność z przepisami REACH
Realny wpływ na zachowanie naturalnych zasobów ziemi
Wybierz recykling tworzyw sztucznych od Interzero i chroń środowisko
Korzystając z naszych pochodzących z recyklingu tworzyw sztucznych przyczyniasz się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz pomagasz chronić naturalne zasoby planety. Wykorzystanie Procyclenu® i Recythenu® pomaga zredukować negatywny wpływ przedsiębiorstwa na środowisko, co zostało potwierdzone w badaniu opublikowanym przez Fraunhofer Institute UMSICHT.* Dzięki tym surowcom, można zredukować szkodliwe dla klimatu emisje nawet o 59% oraz znacząco ograniczyć zużycie energii pierwotnej**.
* Obliczenia opierają się na normach oceny cyklu życia ISO 14040 i 14044. Porównywane technologie odpowiadają aktualnemu stanowi wiedzy. Wszystkie wyniki odnoszą się do jednej tony granulatu.
** Przy założeniu zużycia 0,50 kWh na pranie. Odpowiada to klasie efektywności energetycznej A.
Powierz recykling tworzyw sztucznych Interzero i zmniejsz emisję CO2
Tak imponujące statystyki i korzyści dla środowiska motywują nas do wytężonej pracy nad dalszym udoskonalaniem naszego procesu recyklingu tworzyw sztucznych. Interzero stale dąży do zwiększania efektywności procesu Recycled-Resource, a tym samym do zmniejszenia obciążeń dla środowiska.
Produkcja najnowszej generacji Procyclenu® przebiega w 1 etapie procesowym i pochłania znacznie mniejszą ilość energii. Dzięki temu możemy uzyskać nawet 50% redukcję emisji gazów cieplarnianych, obniżyć koszty całego procesu recyklingu tworzyw sztucznych oraz przyczynić się do zachowania cennych zasobów naturalnych.
Osiągnięcie tak imponujących wyników i ogromnych korzyści dla środowiska jest możliwe dzięki zastosowaniu innowacyjnego systemu wytłaczania kaskadowego COREMA®. Pozwala on na indywidualne zaprogramowanie każdej procedury recyklingu tworzyw sztucznych w taki sposób, by w zaledwie 1 etapie produkcyjnym uzyskać regranulat w 100% zgodny z potrzebami i zamówieniem klienta. W kwietniu 2019 roku dostawca usług środowiskowych Interzero oraz producent technologii EREMA otrzymali nagrodę PRSE za tę innowację w kategorii „Innowacja roku w zakresie maszyn do recyklingu”.
Technologie Interzero, które zdobyły uznanie na arenie międzynarodowej
Tworzywa sztuczne uzyskiwane w procesie recyklingu materiałowego Interzero cieszą się stale rosnącym zainteresowaniem producentów i dystrybutorów. Nasz proces Recycled-Resource oraz regranulat w postaci Procyclenu® zdobyły również wiele prestiżowych nagród.
Nagrody w dziedzinie recyklingu tworzyw sztucznych Europa 2020:
- nominowany wspólnie z HOUE Design ApS w kategorii „Produkt roku gospodarstwa domowego i wypoczynku” do „Krzesła FALK”
Nagrody w dziedzinie recyklingu tworzyw sztucznych Europa 2018
- nominowany w kategorii „Najlepsze opakowanie z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu” za system wysyłkowy wielokrotnego użytku „memo Box” firmy memo AG
- W kategorii „Ambasador Roku Recyklingu Tworzyw Sztucznych” – dla osób, które w szczególny sposób przyczyniły się do recyklingu tworzyw sztucznych – nominowana został dr hab. Manica Ulcnik-Krump, Dyrektor Zarządzająca Centrum Kompetencji w Mariborze
W marcu 2020 nasze centrum kompetencji w Słowenii otrzymało oficjalną międzynarodową akredytację, dzięki której stało się jedyną uznaną instytucją badawczą w UE specjalizującą się w opracowywaniu i analizie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Tym samym Interzero stało się pionierem w zakresie wdrażania jednolitych standardów jakości w całej Europie.
Chcesz przekonać się, jakie korzyści ma zastosowanie naszych regranulatów: Recythenu® i Procyclenu® w Twojej firmie?
Napisz do nas i odkryj szereg nowych możliwości dzięki najefektywniejszemu recyklingowi tworzyw sztucznych od Interzero!
Raporty i certyfikaty New
Resource conservation and climate protection
Interzero works with customers and partners to close raw material loops and achieve long-term climate change mitigation and resource conservation. The prestigious Fraunhofer UMSICHT publishes studies confirming the positive ecological effects of our work.
Customer login
Please enter your access code which you have received via email or post.
Scientifically proven climate protection
In its annual study “resources SAVED by recycling”, the Fraunhofer Institute UMSICHT calculates the extent to which the environment has been helped by Interzero’s recycling services. In 2022 alone, this study showed that 2.1 million tonnes of resources were handled by closed-loop systems run by Interzero’s companies such as Interzero in Germany, Austria, Poland; Italy and Slovenia, saving around 8.7 million tonnes of primary raw materials. This is comparable to the weight of 174,267 single-family homes. The companies also saved around 1 million tonnes of greenhouse gas emissions – this corresponds to the average annualCO2 emissions of over 100,000 four-person households.
Reducing transportation, reusing IT devices
In another study from the “resources SAVED” series, Fraunhofer UMSICHT looked at the positive impact on resources and the climate from the refurbishing and reuse of IT and communications devices, as organised by Interzero. As one example, using refurbishment to extend the service life of just one laptop saves around 181 kg of primary raw materials and 154 kg of greenhouse gas emissions.
Interzero’s Mobile Counting Centre (MCC) also helps save resources. The local availability of the mobile counting service for non-refillable bottles means companies avoid long trips to stationary counting centres. “resources SAVED” shows that the MCC’s annual CO2 savings equal the amount removed by around three wooded football pitches.
„From recyclable product design to sustainable recovery, successful circular transformation requires all stakeholders in the value chain to pull together. „
Dr.-Ing. Markus Hiebel
Head of Department Sustainability and Resource Management Fraunhofer Institute UMSICHT
8,713,378
In 2022, Interzero conserved 8.7 million tonnes of primary resources by recycling 2.1 million tonnes of raw materials.
978,569
The recycling activities of Interzero reduced greenhouse gas emissions by 1 million tonnes in the past year.
2,339,396
Recycling of electrical appliances saved more than 2.3 million tonnes of primary resources.
721,353
The company processed more than 700 million tonnes of paper, paperboard and cardboard, thus avoided round about 180,000 tonnes of greenhouse gas emissions.
513,272
A total of more than 500,000 tonnes of used glass was recycled, which reduced the use of primary raw material by 1 million tonnes.
577,353
The company recycled more than 570,000 tonnes of plastic, thereby conserving more than 2 million tonnes of primary raw materials.
"resources SAVED" certificates for our customers and partners
Sustainable competitive advantage: In cooperation with Interzero, you improve your ecological footprint and strengthen the bond with your customers. We show the amount of primary raw materials and greenhouse gases saved with us in your individual resource protection certificate, measured by your individual contribution – whether this is through recycling, the reuse of IT equipment or the reduction of transport routes.
Kontakt
Raporty i certyfikaty
Naukowo udowodniona efektywność wykorzystania zasobów
Pełna przejrzystość z myślą o klientach i opinii publicznej: raz w roku renomowany Instytut Fraunhofer UMSICHT ocenia skutki działań recyklingowych ALBA Group w zakresie ochrony środowiska. W samym tylko 2020 roku odzyskaliśmy prawie 3,5 milionów ton surowców nadających się do recyklingu w Niemczech, Austrii, Polsce i Słowenii, oszczędzając około 28,8 miliona ton surowców pierwotnych. Taki wynik podali eksperci Instytutu Fraunhofer UMSICHT w raporcie „Resources SAVED by recycling”, badającym recykling metali, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, papieru / tektury, szkła, tworzyw sztucznych i drewna.
„Recykling jest ważnym elementem trwałego społeczeństwa: przyczynia się do oszczędzania zasobów i redukuje emisje gazów cieplarnianych oraz zmniejsza uzależnienie ekonomiczne od importowanych surowców. Badanie wyraźnie pokazuje, jak ważną rolę odgrywają firmy takie jak ALBA Group.”
Dr.-Ing. Markus Hiebel
Dyrektor Departamentu ds. Zrównoważonego Rozwoju i Zarządzania Zasobami Instytutu Fraunhofer UMSICHT
12.545.215
Firma Interzero zaoszczędziła 12,5 miliona ton zasobów pierwotnych, poddając recyklingowi 1,8 miliona ton materiałów nadających się do recyklingu.
978.256
Działania recyklingowe Interzero pozwoliły zaoszczędzić 1 milion ton emisji gazów cieplarnianych.
2.123.289
Dzięki recyklingowi urządzeń elektronicznych zaoszczędzono 2 miliony ton surowców pierwotnych.
574.855
Firma przetworzyła 575 000 ton papieru, kartonu i tektury, oszczędzając w ten sposób około 183 000 ton emisji gazów cieplarnianych.
366.897
Ponad 365 000 ton odpadów szklanych poddaliśmy recyklingowi, zmniejszając zużycie surowców pierwotnych o 800 000 ton.
355.529
Firma poddała recyklingowi ponad 350 000 ton plastiku, oszczędzając w ten sposób ponad 1,2 miliona ton surowców pierwotnych.
Resources SAVED by recycling - certyfikaty dla naszych klientów i partnerów
Trwała przewaga konkurencyjna: we współpracy z firmą Interzero możesz zmniejszyć swój ślad ekologiczny i wzmocnić lojalność klientów. Interzero przedstawia wkład Twojej firmy w oszczędność zasobów za pomocą certyfikatu. Każdy certyfikat ochrony zasobów i wszystkie istotne informacje można wyświetlić, logując się do naszego portalu Resources SAVED. Wystarczy podać hasło otrzymane wraz z certyfikatem.
Portal „resources SAVED by recycling"
Jesteś naszym klientem i chcesz pobrać certyfikat „Resources SAVED by recycling”? Przejdź do portalu i zaloguj się przy użyciu indywidualnych danych dostępowych.
Czekamy na Ciebie. Skontaktuj się z nami.
biuro@interzero.pl
+48 22 742 10 22
Autoryzowany przedstawiciel
Autoryzowany przedstawiciel w Polsce
Każdy przedsiębiorca, który wprowadza do obrotu sprzęt elektryczny i elektroniczny, musi wykonywać szereg obowiązków przewidzianych przez ustawę o ZSEiE. Polskie firmy mogą robić to samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji odzysku. Zagraniczne przedsiębiorstwa mogą być natomiast zobowiązane do ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce, który będzie w ich imieniu wykonywał obowiązki wprowadzającego.
Czy masz obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce?
Jeśli Twoja firma spełnia następujące warunki:
- jest producentem sprzętu elektrycznego i elektronicznego, importuje lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu, zamawia sprzęt pod własną marką,
- ma siedzibę poza Polską,
- sprzedaje klientom na terenie Polski sprzęt elektryczny i elektroniczny na odległość (sklep internetowy, platformy sprzedażowe,)…
…to masz obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce.
Na firmy, które nie wykonają tego obowiązku może zostać nałożona kara finansowa w kwocie od 15 000 zł do 500 000 zł.
Przykład:
Jestem producentem urządzeń elektrycznych i elektronicznych w Czechach. Decyduję się sprzedawać swoje produkty przez internet klientom w Polsce, korzystając z platform takich jak Allegro, Arena, Ceneo, eBay, Erli czy Amazon. Czy muszę posiadać autoryzowanego przedstawiciela w Polsce?
Odpowiedź:
Tak, zgodnie z polskim prawem jesteś zobowiązany do ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce, który w Twoim imieniu będzie wykonywał obowiązki wprowadzającego.
Kto może być autoryzowanym przedstawicielem Twojej firmy?
Rolę autoryzowanego przedstawiciela w Polsce mogą pełnić osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niepodsiadające osobowości prawnej. Jedynym ustawowym warunkiem jest konieczność posiadania siedziby na terytorium Polski.
Do ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela Twojej firmy w Polsce konieczne jest zawarcie pisemnej umowy z wybranym podmiotem. Po podpisaniu umowy, wybrany przez Ciebie przedstawiciel będzie realizował obowiązki Twojej firmy za pośrednictwem organizacji odzysku.
Autoryzowanym przedstawicielem firmy w Polsce może być również organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, taka jak Interzero.
Interzero – autoryzowany przedstawiciel Twojej firmy w Polsce
Wszystkim przedsiębiorcom wprowadzającym sprzęt na polski rynek oferujemy usługę autoryzowanego przedstawiciela w Polsce. Jako organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wykonamy wszystkie obowiązki Twojej firmy bez żadnych pośredników. Nasi eksperci zapoznają się ze specyfiką Twojego biznesu i określą rodzaj oraz stan realizacji obowiązków wprowadzającego, a następnie zaproponują Ci najkorzystniejszą ofertę.
Zawierając umowę bezpośrednio z Interzero zyskasz pewność, że ustawowe obowiązki Twojej firmy będą realizowane rzetelnie, terminowo i kompleksowo.
Jeśli jesteś wewnątrzwspólnotowym dostawcą sprzętu lub sprzedajesz go bezpośrednio do odbiorców poza granicami Polski za pomocą środków porozumiewania się na odległość, możesz skorzystać z naszej pomocy w ustanowieniu autoryzowanego przedstawiciela (zwanego niekiedy upoważnionym przedstawicielem) w innych krajach UE, w których działa Grupa Interzero: w Austrii, Niemczech, Włoszech, Słowenii i Chorwacji.
Dlaczego warto ustanowić autoryzowanego przedstawiciela w Polsce?
Ustanowienie autoryzowanego przedstawiciela w Polsce to nie tylko obowiązek, ale też szereg korzyści dla Twojej firmy. Jakich? Sprawdź!
Dzięki nawiązaniu współpracy z Interzero:
- realizujesz ciążący na Twojej firmie ustawowy obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce,
- zyskasz pewność, że wszelkie działania wykonywane w imieniu Twojej firmy są zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami,
- unikniesz dotkliwych konsekwencji wynikających z nieprawidłowej realizacji lub braku realizacji ustawowych obowiązków Twojej firmy (np. w postaci kar finansowych),
- zapewnisz zagranicznym dystrybutorom Twojego sprzętu dodatkowy benefit w postaci zwolnienia ich z wykonywania obowiązków wprowadzającego sprzęt
Jakie obowiązki przejmujemy jako autoryzowany przedstawiciel Twojej firmy?
Jako autoryzowany przedstawiciel Twojej firmy w Polsce, Interzero przejmie ogół obowiązków wynikających z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Zaliczamy do nich obowiązki:
- organizacji i sfinansowania zbiórki oraz przetwarzania ZSEE,
- osiągnięcia minimalnych rocznych poziomów zbierania ZSEE (od 2021 r. wynoszących 65% średniorocznej masy wprowadzonego sprzętu),
- osiągnięcia minimalnych poziomów odzysku oraz przygotowania ZSEE do ponownego użycia i recyklingu,
- zawarcia umowy z recyklerem na warunkach wskazanych w ustawie,
- prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych,
- corocznego rozliczenia obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.
Pamiętaj, że obowiązki wprowadzającego ciążą na wszystkich podmiotach sprzedających sprzęt elektryczny i elektroniczny za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio do użytkowników w Polsce, niezależnie od rodzaju i ilości sprzętu wprowadzonego na polski rynek! Już dziś podpisz umowę z Interzero – dzięki nam uwolnisz się od uciążliwych obowiązków i zyskasz czas na to, co najważniejsze dla rozwoju Twojego biznesu.
Dlaczego Interzero?
Grupa Interzero od ponad 30 lat świadczy zintegrowane usługi środowiskowe na rzecz klientów w Polsce, w Europie i na całym świecie. Mamy bogate doświadczenie, szerokie kompetencje oraz wykwalifikowany zespół specjalistów, którzy każdego dnia wspierają przedsiębiorców w niemal wszystkich obszarach związanych z ochroną środowiska.
Dlaczego powinieneś wybrać Interzero na autoryzowanego przedstawiciela Twojej firmy w Polsce?
- Jesteśmy Organizacją Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego i od wielu lat realizujemy na rzecz naszych klientów ustawowe obowiązki wprowadzającego.
- Oferujemy konkurencyjne ceny oraz możliwość skorzystania z szerokiej gamy naszych pozostałych usług środowiskowych w jednym miejscu.
- Nasi eksperci mają obszerną wiedzę i wieloletnie doświadczenie, które gwarantuje sprawne i bezproblemowe wypełnianie obowiązków Twojej firmy.
- Działamy w wielu państwach UE, dlatego możemy pośredniczyć w ustanawianiu autoryzowanego przedstawiciela również w innych krajach członkowskich.
Nie wiesz, czy Twoja firma powinna ustanowić autoryzowanego przedstawiciela w Polsce? Masz pytania dotyczące usługi autoryzowanego przedstawiciela? A może chcesz ustanowić autoryzowanego przedstawiciela w innych krajach UE? Napisz do nas! Nasi eksperci chętnie udzielą Ci pomocy i rozwieją wszystkie Twoje wątpliwości.
Autoryzowany przedstawiciel w Polsce – często zadawane pytania (FAQ)
Choć obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce istnieje od dawna, to nadal wielu przedsiębiorców nie wie o jego istnieniu. Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania przedsiębiorców i sprawdź, czy ten obowiązek dotyczy też Twojej firmy!
Autoryzowany przedstawiciel to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski, który odpowiada za wykonywanie ustawowych obowiązków producentów wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny do obrotu w Polsce. Może być nim osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba prawna, w tym organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wszystkie ustawowe obowiązki autoryzowany przedstawiciel wykonuje za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Autoryzowany przedstawiciel przejmuje obowiązki tylko w odniesieniu do sprzętu pochodzącego od tego producenta, z którym zawarł pisemną umowę. Z chwilą podpisania umowy, autoryzowany przedstawiciel przejmuje odpowiedzialność za wykonywanie ustawowych obowiązków, z której nie zwalnia go nawet współpraca z organizacją odzysku.
Obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce dotyczy firm, które nie mają siedziby w kraju, lecz sprzedają sprzęt elektryczny i elektroniczny bezpośrednio do polskich odbiorców z pomocą środków porozumiewania się na odległość (np. za pośrednictwem platform sprzedażowych, własnego sklepu online, telesprzedaży). Firmy, które sprzedają sprzęt elektryczny i elektroniczny w sposób tradycyjny (sklepy stacjonarne, showroomy) mogą, ale nie muszą ustanawiać swojego przedstawiciela w Polsce.
Obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce wprowadziła ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, która weszła w życie 1 stycznia 2016 r. Od tej pory każda z firm, która ma siedzibę na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, i sprzedaje sprzęt do polskich odbiorców za pomocą środków porozumiewania się na odległość, jest zobowiązana do ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce.
Zgodnie z przepisami ustawy o ZSEiE, autoryzowanym przedstawicielem producenta w Polsce może być osoba fizyczna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba prawna mające siedzibę na terytorium Polski, w tym organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Warto pamiętać, każdy producent może wybrać na swojego przedstawiciela dowolny podmiot, który spełnia wymienione kryteria, kierując się np. najkorzystniejszą ceną, zakresem dodatkowych usług lub faktem dotychczasowej, owocnej współpracy z daną firmą w innych obszarach.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, producentem jest nie tylko faktyczny producent sprzętu, ale też firmy, które importują, dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu lub zamawiają sprzęt pod własną marką.
Z art. 4 pkt 11 ustawy wynika, że producentem nazywamy osobę fizyczną, jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub osobę prawną, która ma siedzibę w innym niż Polska państwie UE i:
- produkuje sprzęt pod własną nazwą lub znakiem towarowym lub wprowadza na rynek pod własną nazwą lub znakiem towarowym na terytorium tego państwa członkowskiego sprzęt zaprojektowany lub wyprodukowany dla niego,
- pod własną nazwą lub znakiem towarowym odsprzedaje na terytorium tego państwa członkowskiego sprzęt wytworzony przez inne podmioty (z wyjątkiem sytuacji, kiedy na sprzęcie znajduje się nazwa lub znak towarowy innego producenta lub wprowadzającego sprzęt),
- w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie, z innego państwa dostarcza sprzęt w celu jego dystrybucji, konsumpcji lub używania po raz pierwszy na rynku państwa UE, w którym ma siedzibę (Innego niż Polska),
- sprzedaje sprzęt na terytorium kraju za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio gospodarstwom domowym lub użytkownikom innym niż gospodarstwa domowe.
W rozumieniu art. 4 pkt 11 lit. d) ustawy, producentem jest również osoba fizyczna, jednostka organizacyjna niemającą osobowości prawnej lub osoba prawna, która ma siedzibę w państwie niebędącym członkiem UE i sprzedaje sprzęt na terytorium kraju za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio gospodarstwom domowym lub użytkownikom innym niż gospodarstwa domowe.
Jeśli Twoja firma:
- jest podmiotem zagranicznym,
- sprzedaje sprzęt bezpośrednio użytkownikom za pomocą środków porozumiewania się na odległość (w tym platform internetowych Ebay, Aliexpress, Amazon, Temu itp.),
to masz obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce.
Niektóre podmioty zagraniczne są uprawnione do ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Polsce.
Jeśli Twoja firma ma siedzibę poza Polską i:
- produkuje w krajach UE sprzęty pod własną marką,
- wprowadza sprzęty wyprodukowane na jej zlecenie pod własną marką,
- odsprzedaje sprzęty pod własną marką,
- importuje lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu na terytorium państwa UE innego niż Polska…
… i sprzęt ten trafia do Polski to masz prawo ustanowić swojego autoryzowanego przedstawiciela w Polsce.
Takie działanie może przynieść przedsiębiorcy wiele korzyści. Przede wszystkim, ułatwi jego partnerom biznesowym wywiązywanie się z obowiązków wprowadzającego przewidzianych przez polską ustawę. Dystrybutorzy, importerzy i inni sprzedawcy sprzętów tego producenta będą mogli uniknąć konieczności samodzielnego wykonywania licznych ustawowych obowiązków – wystarczy, że zgłoszą ilości wprowadzonego sprzętu do autoryzowanego przedstawiciela, by ten zajął się raportowaniem, rozliczeniem oraz zapewnieniem zbierania, odzysku i recyklingu ZSEiE.
Kolejną korzyścią jest poprawa wizerunku producenta w oczach konsumentów oraz potencjalnych partnerów biznesowych. Ustanowienie autoryzowanego przedstawiciela w Polsce może być postrzegane jako działanie na rzecz zwiększenia transparentności producenta oraz dążenie do ograniczenia negatywnego wpływu jego działalności na środowisko.
Environmental Sustainability Dashboard
Environmental Sustainability Dashboard – narzędzie do raportowania niefinansowego ESG
Nowe obowiązki prawne przedsiębiorców i rosnące znaczenie zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem sprawiają, że raportowanie niefinansowe ESG staje się coraz większym wyzwaniem dla wielu firm. Aby usprawnić procesy zbierania danych oraz monitoringu i analizy wskaźników ESG, stworzyliśmy Environmental Sustainability Dashboard – usługę consultingową połączoną z narzędziem do raportowania ESG.
Raportowanie ESG – czy to też Twój obowiązek?
Obowiązek raportowania niefinansowego ESG został wprowadzony na mocy dyrektywy CSRD. Przepisy uchwalono w 2022 r., a od 2024 r. wiele firm będzie musiało składać coroczne raporty ESG opracowane zgodnie z Europejskimi Standardami Sprawozdawczości w zakresie Zrównoważonego Rozwoju tzw. ESRS.
Już teraz obowiązek raportowania niefinansowego ESG dotyczy niemal 4 tys. polskich firm. W kolejnych latach będzie on systematycznie rozszerzany zgodnie z poniższym harmonogramem:
- od 2024 r. tzw. spółki zainteresowania publicznego osiągające przychody pow. 50 mln EUR i zatrudniające min. 500 osób,
- od 2025 r. wszystkie duże firmy lub podmioty dominujące dużych grup spełniające minimum 2 z podanych kryteriów: przychody min. 50 mln EUR, pow. 250 zatrudnionych osób, suma bilansowa min. 25 mln EUR,
- od 2026 r. średnie i małe spółki giełdowe spełniające minimum 2 z podanych kryteriów: suma bilansowa min. 5 mln EUR i przychód min. 10 mln EUR dla małych spółek lub suma bilansowa min. 25 mln EUR i przychód min. 50 mln EUR dla średnich spółek.
W obszarze środowiskowym, raporty ESG obejmą m.in. dane dotyczące emisji gazów cieplarnianych, sposobu i stopnia oddziaływania firmy na środowisko oraz stanu wdrożenia gospodarki o obiegu zamkniętym.
Przygotuj się na raportowanie niefinansowe ESG z Environmental Sustainability Dashboard
Environmental Sustainability Dashboard to usługa doradcza, z którą przygotujesz swoją firmę na obowiązkowe raportowanie ESG. Nasze rozwiązanie składa się z doradztwa w zakresie oceny wpływu na środowisko w odniesieniu do potrzeb naszego klienta, wspartego platformą internetową.
Dzięki Environmental Sustainability Dashboard:
- wyliczysz kluczowe środowiskowe czynniki ESG swojej firmy, które są niezbędne do raportowania niefinansowego,
- unikniesz kar finansowych za niedotrzymanie obowiązku raportowania ESG i zmniejszysz ryzyko utraty reputacji firmy,
- z wyprzedzeniem zidentyfikujesz dane Twojej firmy mające wpływ na ocenę ESG w obszarze środowiskowym,
- zyskasz czas na wprowadzenie działań, które poprawią rating ESG firmy i wzmocnią jej pozycję na rynku,
- zgromadzisz dane objęte raportem ESG w przejrzystym, cyfrowym Dashboardzie,
- zyskasz możliwość stałego monitorowania środowiskowych wskaźników KPI swojej firmy,
- zaraportujesz czynniki ESG w sposób odpowiadający potrzebom inwestorów oraz kontrahentów Twojej firmy,
- zmniejszysz wpływ firmy na środowisko.
Environmental Sustainability Dashboard – kompleksowy consulting ESG w obszarze środowiskowym
Kluczowym elementem Environmental Sustainability Dashboard jest doradztwo w procesie przygotowania i agregacji danych do raportu ESG. Ze względu na mnogość i stopień rozproszenia tych informacji, ich samodzielny wybór i gromadzenie mogą być czasochłonne oraz sprzyjać powstawaniu kosztownych błędów.
Interzero oferuje pełne wsparcie w zrozumieniu i wdrożeniu standardów ESG oraz doradztwo w procesie tworzenia raportu ESG: od wyboru zakresu danych aż po przygotowanie ostatecznej wersji dokumentu. Aby spełnić najwyższe standardy raportowania, usługa Environmental Sustainability Dashboard składa się z kilku starannie zaplanowanych etapów:
- Analiza kontekstowa – wstępne badanie kontekstu i otoczenia biznesowego firmy,
- Gromadzenie danych – zebranie i konfiguracja danych wejściowych, wsparcie w wyborze środowiskowych wskaźników KPI,
- Wyliczenia – wprowadzenie danych do narzędzia i raport otwarcia wykonany zgodnie z wymaganiami taksonomii UE i dyrektywy CSRD oraz z możliwością uwzględnienia innych międzynarodowych standardów raportowania i wytycznych branżowych,
- Ocena KPI – mapowanie ryzyk, krytyczny przegląd wyników i wielowymiarowa analiza rzeczywistego wpływu firmy na środowisko,
- Poprawa efektywności środowiskowej firmy – opracowanie planu działań korygujących, wyznaczenie celów krótko- i długoterminowych,
- Wsparcie w procesie zmian – działania konsultingowe, bieżące dostosowywanie celów, doradztwo środowiskowe.
Metody obliczania wskaźników ESG zgodne z dyrektywą CSRD
Wskaźniki ESG i zrównoważonego rozwoju Twojej firmy wyliczane są zgodnie z oficjalnymi, międzynarodowymi standardami:
- wytycznymi do raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju (GRI),
- Greenhouse Gas (GHG Protocol),
- Cumulative Energy Demand (CED),
- Circularity Index (MCI). Dane zostaną zaktualizowane do odpowiedniego standardu ISO.
Zastosowana metodologia jest kompatybilna z wymogami dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) oraz standardami sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS).
Dodatkowo uwzględniamy szereg KPI dostosowanych do potrzeb klienta (emisje, energia, materiały, odpady, woda).
Pulpit nawigacyjny ESD – cyfrowe narzędzie do raportowania ESG
Integralnym elementem usługi ESD jest cyfrowa platforma umożliwiająca śledzenie wskaźników KPI, monitorowanie czynników ESG oraz tworzenie raportów zawierających opracowania niefinansowych danych firmy. W panelu platformy ESD znajdziesz dynamicznie publikowane KPI, które mogą być wyświetlane wielopoziomowo (kokpit menedżerski, główne wskaźniki, kategorie oddziaływania, szczegóły dotyczące KPI).
Pulpit nawigacyjny ESD umożliwia przypisywanie pracownikom ról (C-level, kadra kierownicza, marketing, menedżerowie, pracownicy techniczni) oraz określanie poziomów dostępów do danych.
Monitoruj wskaźniki ESG i zrównoważonego rozwoju firmy
Cyfrowy Dashboard składa się z wykresów, grafik i tabel zawierających: główne środowiskowe wskaźniki KPI, informacje o kategoriach wpływu oraz szczegółowe informacje o KPI.
Dostępne w narzędziu dane przedstawione są w przejrzystej, graficznej formie, co ułatwia ich analizę i krytyczny przegląd osiąganych wyników.
Twórz raporty spełniające standardy ESRS
Z poziomu pulpitu nawigacyjnego możesz generować raporty zawierające opracowanie wskaźników KPI:
- za dowolnie wybrany okres,
- na poziomie grupy lub kraju,
- w formacie .pdf lub .xls.
Zakres raportu można dowolnie dostosować, np. wyłączając niektóre sekcje raportów na użytek wewnętrzny lub tworząc pełny raport ESG do publikacji.
Rozwiń swoją firmę z usługą Environmental Sustainability Dashboard od Interzero
Dzięki usłudze Environmental Sustainability Dashboard zaczniesz podejmować świadome decyzje, ukierunkowane na zrównoważony rozwój firmy i dowiesz się, jak skutecznie zarządzać kwestiami związanymi z ochroną środowiska. Eksperci Interzero będą towarzyszyć Ci w procesie zmiany, ułatwiając wdrożenie działań poprawiających ocenę ESG Twojej firmy.
Co zyskasz wybierając Environmental Sustainability Dashboard?
- Wygenerujesz oszczędności wynikające z wdrożenia rozwiązań cyrkularnych, bardziej efektywnego wykorzystania energii i innych zasobów.
- Pozyskasz nowych klientów poszerzając portfolio zrównoważonych usług i produktów,
- Nawiążesz współpracę z nowymi kontrahentami biznesowymi dzięki spełnieniu kryteriów ESG.
- Podniesiesz wartość swojej firmy i wycenę marki.
- Wpłyniesz na postrzeganie firmy jako dobrego pracodawcy, co ułatwi Ci pozyskiwanie i zatrzymywanie pracowników.
- Zapewnisz firmie lepszy dostęp do zewnętrznego finansowania i szansę na otrzymanie preferencyjnych warunków (np. niższych kosztów) pożyczek lub kredytów.
- Poprawisz relacje z inwestorami.
Dlaczego Interzero?
Jesteśmy jednym z czołowych dostawców zintegrowanych usług środowiskowych. Od ponad 30 lat wspieramy przedsiębiorców w realizacji obowiązków prawnych, podejmowaniu kolejnych odpowiedzialnych kroków w zakresie ochrony środowiska i rozwijaniu biznesu. Doradzamy, przeprowadzamy audyty środowiskowe, przejmujemy obowiązki sprawozdawcze i przygotowujemy dokumentację środowiskową.
Naszym największym atutem jest wykwalifikowany zespół doświadczonych specjalistów działających w obszarach: emisji do powietrza, gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami i opakowaniami. Począwszy od wprowadzenia koncepcji ESG, koncentrujemy się na środowiskowych kryteriach zrównoważonego rozwoju firmy i dostarczamy rozwiązania, które poprawiają wskaźniki ESG w tym obszarze oraz pozytywnie wpływają na całościowy rating ESG przedsiębiorstwa.
Mamy szerokie doświadczenie w ocenie wpływu firmy na środowisko przy użyciu międzynarodowej, ustandaryzowanej metodologii. W ramach consultingu wspieramy klientów w planowaniu i wdrażaniu zrównoważonych działań oraz dostarczamy im innowacyjne narzędzia cyfrowe, które automatyzują szereg procesów i minimalizują ryzyko błędów.
W przyszłości nasza działalność doradcza może zostać rozszerzona o komponenty „S” i „G”, co umożliwi sprawne tworzenie całościowych raportów ESG.
Obowiązek raportowania niefinansowego ESG w praktyce – najczęstsze pytania
Raportowanie niefinansowe jest nowym obowiązkiem Twojej firmy? Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania o ESG w Polsce.
ESG (Enviromental, Social, Governance) to zbiór wskaźników dotyczących kwestii ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego firmy. Są one podstawą do tworzenia ratingów oraz niefinansowych ocen przedsiębiorstw, państw i innych organizacji (np. pozarządowych).
Poszczególne wskaźniki ESG oraz całościowa ocena ESG firmy pozwala skontrolować, czy i na ile dana organizacja kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju, wdraża odpowiedzialne społecznie praktyki biznesowe oraz przynosi korzyści (głównie pozafinansowe) wszystkim interesariuszom. Analiza strategii ESG i raportów składanych przez firmę są istotnym elementem oceny ryzyk danego przedsiębiorstwa, dokonywanej m.in. w procesach M&A, przez inwestorów, a coraz częściej również przez potencjalnych kontrahentów danego przedsiębiorstwa.
Raport ESG to coroczny, niefinansowy raport, który dostarcza informacji o działaniach podejmowanych przez firmę w 3 obszarach: środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego oraz o wynikach przeprowadzonych działań. Prawidłowo skonstruowany raport ESG powinien opierać się na wytycznych zwartych w wielu aktach prawnych (krajowych, europejskich i międzynarodowych), i organizacyjnych do których zaliczamy m.in.:
- ustawę o rachunkowości implementującą Dyrektywę dotyczącą ujawniania informacji niefinansowych,
- dyrektywę o ujawnianiu informacji niefinansowych (NFRD/CSRD),
- rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (SFDR)
- rozporządzenie w sprawie Taksonomii EU,
- zalecenia Grupy Zadaniowej ds. Ujawniania Informacji Finansowych Związanych z Klimatem (TCFD).
Obowiązek raportowania ESG wszedł w życie 1 stycznia 2024 r. Od tej daty, niemal 4000 polskich przedsiębiorstw musi składać coroczne, obowiązkowe raporty niefinansowe. W kolejnych latach obowiązek raportowania ESG będzie rozszerzany na kolejne, coraz mniejsze podmioty działające na terenie UE.
Począwszy od 2024 r. obowiązek raportowania niefinansowego ESG objął duże przedsiębiorstwa, tzw. jednostki zainteresowania publicznego lub jednostki dominujące dużych grup mające pow. 500 pracowników oraz spełniające jedno z następujących kryteriów: obrót netto pow. 40 mln EUR i/lub suma aktywów pow. 20 mln EUR.
W kolejnych latach obowiązek raportowania niefinansowego obejmie również mniejsze podmioty:
- od 2025 r. duże podmioty lub jednostki dominujące dużych grup spełniające dwa z następujących kryteriów: ponad 250 pracowników, obrót netto pow. 50 mln EUR, suma aktywów pow. 25 mln EUR,
- od 2026 r. małe i średnie podmioty notowane na rynku regulowanym UE spełniające dwa z następujących kryteriów:
- dla średnich firm: ponad 10 pracowników, obrót netto pow. 50 mln EUR, suma aktywów pow. 25 mln EUR,
- dla małych firm: ponad 10 pracowników, obrót netto pow. 10 mln EUR, suma aktywów pow. 5 mln EUR (możliwość przesunięcia do 2028),
- od 2028 r. niektóre podmioty spoza Unii Europejskiej uzyskujące obrót netto w UE pow. 150 mln EUR oraz posiadające oddział w UE o obrocie netto pow. 40 mln EUR lub unijną spółkę zależną podlegającą pod CSRD.
Wskaźniki ESG (zwane również czynnikami ESG) można podzielić na 3 główne obszary: środowiskowy, społeczny i ładu korporacyjnego.
Do przykładowych środowiskowych czynników ESG zaliczamy:
- łagodzenie skutków zmiany klimatu,
- adaptację do zmian klimatu,
- ochronę i zrównoważone użytkowanie wód śródlądowych i morskich,
- przechodzenie na gospodarkę o obiegu zamkniętym,
- zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrolę,
- ochronę i przywracanie bioróżnorodności.
Do przykładowych społecznych czynników ESG zaliczamy:
- warunki pracy,
- bezpieczeństwo i higienę pracy,
- inkluzyjność i różnorodność w miejscu pracy,
- możliwość rozwoju i szkolenia,
- poziom respektowania praw człowieka,
- relacje ze społecznością,
- wpływ firmy/marki na konsumentów i użytkowników końcowych.
Do przykładowych czynników ESG dotyczących ładu korporacyjnego zaliczamy:
- kulturę korporacyjną i odpowiedzialne postepowanie w biznesie,
- stosowanie/funkcjonowanie korupcji i przekupstwa,
- wpływy polityczne i działalność lobbingową firmy,
- relacje z dostawcami i kontrahentami biznesowymi,
- ochronę prywatności i bezpieczeństwo danych.
Kontakt
Odkup dokumentów DPR i EDPR
Odkup dokumentów DPR i EDPR
Gospodarka odpadowa Twojej firmy może generować nie tylko koszty, ale też przychody. Przekazując odpady do recyklingu możesz wnioskować o dokumenty DPR i EDPR, które następnie sprzedasz z zyskiem Organizacji Odzysku Interzero. Poznaj najlepszą ofertę odkupu DPR i odsprzedaj nadmiarowe dokumenty z korzyścią dla środowiska i dla Twojej firmy.
Sprzedaż dokumentów DPR i EDPR – dodatkowe źródło dochodu dla Twojej firmy
Jako Organizacja Odzysku Opakowań, oferujemy przedsiębiorcom kompleksowe usługi związane z zarządzaniem dokumentami potwierdzającymi recykling DPR i EDPR.
- W imieniu naszych Klientów wnioskujemy do eksporterów lub recyklerów o sporządzenie dokumentów DPR i EDPR.
- Odkupujemy od firm nadmiarowe dokumenty DPR i EDPR (po uprzedniej weryfikacji).
Dzięki znajomości branży organizacji odzysku oraz aktualnej sytuacji na rynku surowców, zaoferujemy Twojej firmie najlepsze ceny skupu DPR i EDPR.
Odkup dokumentów DPR i EDPR – zarabiaj na odpadach swojej firmy
Działania związane z gospodarowaniem odpadami w firmie są dla przedsiębiorców sporym kosztem. Decydując się na sprzedaż nadmiarowych dokumentów DPR i EDPR Organizacji Odzysku Opakowań Interzero, stworzysz nowe źródło przychodów dla swojej firmy i zmniejszysz koszty gospodarki odpadowej.
Naszym klientom oferujemy:
- najkorzystniejsze ceny odkupu dokumentów DPR i EDPR,
- przejęcie obowiązku wnioskowania o wydanie dokumentów DPR i EDPR,
- możliwość nawiązania długoterminowej współpracy, dzięki której zyskasz stałe źródło przychodów ze sprzedaży DPR i EDPR.
Sprawdź, czy możesz sprzedać nam dokumenty DPR i EDPR
Spełniłeś już obowiązek osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu na dany rok? Przekazałeś swój obowiązek organizacji odzysku i nie potrzebujesz już dokumentów DPR i EDPR? A może dysponujesz wolnymi dokumentami DPR lub EDPR? W każdym z tych przypadków możesz odsprzedać DPR-y organizacji odzysku Interzero!
W ramach naszej działalności, odkupimy od Ciebie dokumenty DPR i EDPR każdego rodzaju i w każdej ilości.
Podmiotami uprawnionymi do odsprzedaży dokumentów potwierdzających recykling DPR i EDPR są:
- wytwórcy odpadów (np. punkty i sieci handlowe, dystrybutorzy, hurtownie),
- podmioty zbierające odpady (np. punkty skupu, pośrednicy w obrocie odpadami, zakłady komunalne),
- recyklerzy przetwarzający odpady (np. huty szkła i metali, papiernie).
Wnioskowanie o DPR i EDPR – powierz to Interzero
Dokumenty potwierdzające recykling wystawiane są przez recyklerów na wniosek wprowadzającego, organizacji odzysku lub organizacji samorządu gospodarczego. Nasi specjaliści chętnie pomogą Ci z wypełnieniem wniosku – napisz do nas korzystając z poniższego formularza kontaktowego.
Jeśli chcesz, możesz też wnioskować o DPR lub EDPR samodzielnie. Jak to zrobić?
- Przekaż wytworzone odpady Zamów odbiór odpadów i wystaw kartę przekazania odpadu w systemie BDO.
- Złóż wniosek o DPR lub EDPR bezpośrednio do recyklera w terminie to 30 dni od zakończenia każdego kwartału. Jako podmiot uprawniony do otrzymania dokumentu wskaż Organizację Odzysku Opakowań Interzero.
- Przekaż nam dokument i odbierz płatność. Po weryfikacji otrzymanych dokumentów DPR i EDPR, otrzymasz płatność od OOO Interzero.
Jakie są korzyści wnioskowania o dokumenty DPR i EDPR?
Informacje zawarte w dokumentach DPR są podstawą do określenia masy odpadów poddanych recyklingowi, a następnie do wyliczenia opłaty produktowej, którą muszą uiścić przedsiębiorcy lub organizacje odzysku. Posiadanie dokumentów DPR lub EDPR może więc przynieść przedsiębiorcy korzyści finansowe w postaci uniknięcia opłaty produktowej oraz możliwości sprzedaży nadmiarowych DPR-ów i EDPR-ów organizacjom odzysku.
Rosnące minimalne poziomy recyklingu oraz zmiany legislacyjne sprawiają, że ceny DPR-ów stale rosną, a zysk z ich sprzedaży staje się znaczącym przychodem dla wielu przedsiębiorstw. Cena skupu dokumentów DPR i EDPR zależy m.in. od materiału, który poddano recyklingowi oraz od zastosowanego procesu przetwarzania. Przed zawarciem transakcji, Interzero sprawdza również zgodność dokumentów z odpowiednimi standardami jakościowymi.
Dokumenty DPR i EDPR – dowód wykonania obowiązku odzysku i recyklingu
Przedsiębiorcy wprowadzający produkty w opakowaniach mają obowiązek zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów powstałych z tych opakowań. Obowiązek ten wynika z Ustawy o odpadach, która określa minimalne poziomy odzysku oraz recyklingu, jakie musi osiągnąć wprowadzający w danym roku kalendarzowym. Potwierdzeniem osiągnięcia tych poziomów, a więc też wykonania ustawowego obowiązku, są właśnie dokumenty DPR i EDPR.
Obowiązek odzysku i recyklingu można realizować samodzielnie (wówczas wymagany poziom recyklingu wyniesie 100%) lub z pomocą Organizacji Odzysku Opakowań Interzero.
Poziomy odzysku i recyklingu w 2024 r. i latach ubiegłych
Ustawowe poziomy odzysku i recyklingu określone są oddzielnie dla każdego z rodzajów odpadów opakowaniowych. Od 2022 r. wymagane poziomy recyklingu każdej z frakcji sukcesywnie wzrastają, by w 2025 r. osiągnąć wymagany przez legislację unijną poziom 55%, a w 2030 r. – 70% dla wszystkich rodzajów odpadów opakowaniowych.
Najczęstsze pytania o dokumenty DPR i EDPR
DPR-y i EDPR-y to dokumenty służące do potwierdzania recyklingu odpadów opakowaniowych. Informują one nie tylko o samym fakcie przekazania odpadów do recyklera, ale też wskazują rodzaj i masę tych odpadów oraz sposób ich przetworzenia.
Dokumenty DPR i EDPR umożliwiają monitorowanie ilości odpadów opakowaniowych, które zostały poddane recyklingowi. Są również potwierdzeniem realizacji obowiązku odzysku i recyklingu odpadów, który jest jednym z elementów rozszerzonej odpowiedzialności producenta.
Zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wyróżnia się 2 rodzaje dokumentów potwierdzających recykling:
- DPR potwierdza recykling odpadów opakowaniowych oraz określa masę tych odpadów i sposób ich recyklingu,
- EDPR potwierdza eksport lub wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich recyklingowi oraz określa masę tych odpadów.
Dokumenty DPR i EDPR wykorzystywane są przez organizacje odzysku oraz przez przedsiębiorców, którzy samodzielnie realizują obowiązek odzysku i recyklingu. Służą one do potwierdzenia wykonania tego obowiązku i uzyskania minimalnych ustawowych poziomów recyklingu. W przypadku firm i organizacji, które wykonały obowiązek tylko częściowo, dane zawarte w dokumentach DPR i EDPR są wykorzystywane do wyliczenia należnej opłaty produktowej.
Każdy dokument DPR składa się w kilku bloków, w których umieszcza się informacje o:
- imieniu i nazwisku lub nazwie, adresie zamieszkania lub siedziby oraz numerze rejestrowym, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, podmiotu, dla którego jest przeznaczony dokument,
- imieniu i nazwisku lub nazwie, adresie zamieszkania lub siedziby oraz numerze rejestrowym, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, podmiotu wnioskującego o sporządzenie dokumentu,
- imieniu i nazwisku lub nazwie, adresie zamieszkania lub siedziby oraz numerze rejestrowym, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach podmiotu prowadzącego recykling odpadów opakowaniowych,
- masie odpadów opakowaniowych przyjętych do recyklingu z podziałem na poszczególne ich rodzaje oraz na odpady pochodzące z gospodarstw domowych i ze źródeł innych niż gospodarstwa domowe, a także o sposobie ich recyklingu, numerze karty przekazania odpadów potwierdzającej ich przyjęcie oraz o kwartale, w którym zostały przyjęte.
Każdy dokument EDPR składa się w kilku bloków, w których umieszcza się informacje o:
- imieniu i nazwisku lub nazwie, adresie zamieszkania lub siedziby oraz numerze rejestrowym, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, podmiotu, dla którego jest przeznaczony dokument,
- imieniu i nazwisku lub nazwie, adresie zamieszkania lub siedziby oraz numerze rejestrowym, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach eksportera odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotowego dostawcy odpadów opakowaniowych,
- imieniu i nazwisku/nazwie oraz adresie zamieszkania/siedziby odbiorcy odpadów,
- masie odpadów opakowaniowych przekazanych do recyklingu poza terytorium kraju z podziałem na poszczególne ich rodzaje oraz na odpady pochodzące z gospodarstw domowych i ze źródeł innych niż gospodarstwa domowe, a także o sposobie ich recyklingu oraz o kwartale, w którym zostały przekazane.