Opłata produktowa franczyzobiorców: ile wynosi i jak jej uniknąć?
Przedsiębiorcy prowadzący punkty franczyzowe często oferują swoim klientom napoje i jedzenie w jednorazowych opakowaniach na wynos. Takie opakowania objęte są obowiązkiem recyklingu albo opłatą produktową (w przypadku nieuzyskania wymaganego poziomu recyklingu), którą powinien wnosić franczyzobiorca, a nie franczyzodawca. Ile wynosi opłata produktowa i czy franczyzobiorca może jej uniknąć?
Podział obowiązków między franczyzobiorcą a właścicielem marki
Prowadzenie punktu franczyzowego zdejmuje z przedsiębiorcy wiele obowiązków. Franczyzobiorca zwykle nie musi martwić się m.in. o opracowywanie własnego modelu biznesowego, projektowanie nowych usług, rozbudowę portfolio produktów czy pozyskiwanie wsparcia technicznego i narzędzi IT. Te i inne określone w umowie zadania zwykle wykonuje partner franczyzowy w zamian za cykliczne opłaty licencyjne.
Należy jednak pamiętać, że franczyzodawca nie przejmuje wszystkich obowiązków franczyzobiorcy – jeśli prowadzisz punkt franczyzowy, nadal musisz realizować chociażby obowiązki środowiskowe wynikające z ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Jednym z nich jest obowiązek uzyskania wymaganego poziomu recyklingu albo wniesienia opłaty produktowej za wprowadzone opakowania.
Jesteś franczyzobiorcą? Masz obowiązek uiszczania opłaty produktowej!
Każdy przedsiębiorca wprowadzający produkty w opakowaniach, musi wziąć odpowiedzialność za odpady, które powstały z tych opakowań. Może zrobić to na 2 sposoby: zapewniając recykling tych odpadów lub wnosząc opłatę produktową za każdy kilogram niezrealizowanego poziomu recyklingu. Wbrew pozorom, obowiązek ten dotyczy nie tylko producentów, ale też m.in. franczyzobiorców, którzy sprzedają napoje i jedzenie w opakowaniach na wynos.
Jeśli prowadzisz punkt franczyzowy, w którym sprzedajesz np. kawę, posiłki lub przekąski w opakowaniach, to obowiązek rozliczenia się z tych opakowań spoczywa na Tobie, a nie na franczyzodawcy. Nie zmienia tego nawet fakt, że wszystkie te produkty sprzedajesz pod marką franczyzodawcy.
Zgodnie z obowiązującym prawem, każdy franczyzobiorca wprowadzający produkty w opakowaniach musi:
- zapewnić recykling powstałych z nich odpadów opakowaniowych,
- wnieść opłatę produktową (w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu recyklingu),
- prowadzić lub sfinansować publiczne kampanie edukacyjne.
Obowiązki te wynikają z przepisów ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Zgodnie z opinią pochodzącą z LEX Prawo Ochrony Środowiska:
Za opakowania wydawanych posiłków na stacji benzynowej odpowiada podmiot prowadzący tę stację.
Źródło: https://www.prawo.pl/biznes/kto-ponosi-oplate-produktowa-za-opakowania-jedzenia-na-stacji,169823.html
Analogicznie przepisy te stosuje się do firm prowadzących inne punkty franczyzowe i wydających np. napoje w kubkach na wynos.
Czy obowiązkowa opłata produktowa dotyczy tylko franczyz?
Nie. Obowiązki: recyklingu i wnoszenia opłaty produktowej dotyczą wszystkich przedsiębiorców wskazanych w ustawie. Z naszych doświadczeń wynika jednak, że to właśnie frazczyzobiorcy często nie są świadomi ciążących na nich obowiązków. Wielu przedsiębiorców prowadzących punkty franczyzowe mylnie zakłada, że recykling i opłata produktowa pozostają po stronie franczyzodawcy, którego logo widnieje na wszystkich opakowaniach na napoje i posiłki. Taka niewiedza często ma przykre konsekwencje – brak wypełniania obowiązków środowiskowych skutkuje koniecznością natychmiastowego wniesienia wysokiej opłaty produktowej, a w niektórych przypadkach również nałożeniem kary finansowej.
Przypomnijmy: obowiązek zapewnienia recyklingu odpadów z opakowań oraz uiszczania opłaty produktowej może obejmować również franczyzobiorców prowadzących:
- restauracje, pizzerie i inne punkty gastronomiczne,
- kawiarnie (również mobilne!), punkty z napojami (np. typu bubble tea),
- stacje benzynowe,
- sklepy,
- piekarnie i cukiernie.
Powyższe wyliczenie jest tylko przykładowe – obowiązkowa opłata produktowa może dotyczyć też innych firm. Warto jednocześnie pamiętać, że ustawa przewiduje szereg zwolnień z obowiązku uiszczania opłaty produktowej.
Chcesz sprawdzić, czy opłata produktowa dotyczy również Ciebie?
Jakie opakowania są objęte opłatą produktową?
Opłatą produktową za opakowania i produkty w opakowaniach objęte są m.in. wszystkie opakowania, w które pakuje się jedzenie i napoje na wynos, np.:
- kubki na napoje,
- wieczka i pokrywki kubków,
- naczynia, np. talerze, miseczki,
- pojemniki na jedzenie (z pokrywką lub bez): pudełka, tacki, boxy, kubełki, papierowe opakowania na popcorn lub frytki.
Jako franczyzobiorca wprowadzający produkty w opakowaniach, masz obowiązek prowadzenia ewidencji tych opakowań z podziałem na rodzaj materiałów, z których je wykonano. Taka ewidencja jest podstawą do określenia kwoty należnej opłaty produktowej, którą wylicza się na podstawie masy wprowadzonych opakowań, dla których przedsiębiorca nie osiągnął ustawowego poziomu odzysku i recyklingu.
Wysokość opłaty produktowej – ile zapłaci franczyzobiorca?
Poszczególne materiały opakowaniowe objęte są różnymi stawkami opłaty produktowej. W przypadku najpopularniejszych rodzajów opakowań na żywność i napoje na wynos, stawki opłaty produktowej kształtują się następująco:
- opakowania z tworzyw sztucznych – 2,70 zł/kg,
- opakowania z papieru i tektury – 0,70 zł/kg,
- opakowania wielomateriałowe – 1,70 zł/kg,
- opakowania z drewna – 0,30 zł/kg,
- pozostałe opakowania – 1 zł/kg.
Choć kwoty za 1 kg opakowań nie są zbyt duże, to już suma opłaty produktowej za cały rok często przyprawia przedsiębiorców o zawrót głowy. Co ważne, opłaty produktowej za opakowania można uniknąć realizując obowiązek recyklingu. Każdy przedsiębiorca może zrobić to samodzielnie, zapewniając recykling 100% wprowadzonych opakowań lub z pomocą organizacji odzysku Interzero, nie martwiąc się o minimalne poziomy recyklingu.
Przekaż obowiązek Interzero i uniknij opłaty produktowej
Realizacja obowiązków środowiskowych to tylko niewielki ułamek wszystkich wyzwań, z którymi zmagasz się jako przedsiębiorca i franczyzobiorca. Na szczęście, część swoich obowiązków możesz przekazać ekspertom środowiskowym Interzero. Dzięki temu zaoszczędzisz nie tylko czas, ale też pieniądze – za niewielką opłatą przejmiemy Twój obowiązek recyklingu odpadów opakowaniowych, a Ty unikniesz wysokiej opłaty produktowej.
Powierzając swój obowiązek Interzero, zyskasz:
- stały, niski koszt przejęcia obowiązku,
- możliwość zawarcia umowy online w 3 prostych krokach,
- urzędowe potwierdzenie prawidłowego wykonania obowiązku za dany rok,
- wygodny dostęp do dokumentów związanych z przejęciem obowiązku za pośrednictwem portalu Moje Interzero,
- certyfikat dla Twojej firmy i coroczny raport przeprowadzenia Publicznych Kampanii Edukacyjnych.
Sprawdź, ile zaoszczędzisz przekazując obowiązek odzysku i recyklingu Interzero!