dzień recyklingu

Recykling to obowiązek, a nie wybór! Trendy na Światowy Dzień Recyklingu 2025

18 marca obchodzimy Światowy Dzień Recyklingu, który jest okazją do refleksji nad korzyściami, jakie czerpiemy z zawracania materiałów do obiegu. Dla przedsiębiorców jest natomiast idealnym momentem, by przyjrzeć się wpływowi wytwarzanych produktów i odpadów na środowisko oraz podjąć działania na rzecz ograniczenia marnotrawstwa zasobów.

Co to jest recykling?

Zgodnie z ustawową definicją, recykling to odzysk, w ramach którego odpady są ponownie przetwarzane na produkty, materiały lub substancje wykorzystywane w pierwotnym celu lub innych celach[1]. Jego celem jest minimalizacja zużycia surowców pierwotnych na rzecz ponownego wykorzystywania materiałów, które już zostały wprowadzone do obiegu.

[1] Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. 2013 poz. 21)

Recykling jako prawny obowiązek przedsiębiorców

Za sprawą polskich i unijnych regulacji prawnych, przekazywanie wytworzonych odpadów do recyklingu jest dziś obowiązkiem wielu przedsiębiorców.

  • Wprowadzający produkty w opakowaniach, opony, preparaty smarowe oraz sprzęt elektryczny i elektroniczny mają obowiązek zapewnienia recyklingu odpadów wytworzonych z wprowadzonych przez nich produktów i opakowań.
  • Od 2025 r. butelki PET na napoje o poj. do 3 l muszą zawierać min. 25% tworzyw pochodzących z recyklingu. Od 2030 r. udział ten wzrośnie do 30%.
  • Na mocy przepisów PPWR, do 31 grudnia 2025 r. co najmniej 65% odpadów opakowaniowych musi zostać poddanych recyklingowi. Po 5 latach udział ten wzrośnie do 70%.
  • Wszystkie opakowania wprowadzane na runek unijny muszą nadawać się do recyklingu (tj. muszą być projektowane z myślą o recyklingu oraz poddawane recyklingowi na dużą skalę).
  • Od 2030 r. opakowania z tworzyw sztucznych będą musiały zawierać określoną ilość recyklatu (zależną od materiału opakowaniowego).

Recykling odpadów to konieczność, a nie chwilowy trend

Presję dotyczącą możliwości recyklingu produktów i opakowań wywierają na przedsiębiorców nie tylko przepisy, ale też konsumenci. Z badania European Consumer Packaging Perceptions study 2025 przeprowadzonego przez Pro Carton wynika, że przydatność opakowania do recyklingu jest dla ankietowanych najważniejszą cechą, na którą zwracają uwagę dokonując codziennych wyborów.

W Dzień Recyklingu szczególnie cieszy nas fakt, że aż 84% ankietowanych ma świadomość, które rodzaje materiałów opakowaniowych nadają się do recyklingu, a które niekoniecznie. Aż 65% biorących w badaniu konsumentów wskazało właśnie przydatność do recyklingu, a także możliwość ponownego zamknięcia i wykorzystanie surowców odnawialnych jako jedne z kluczowych cech każdego opakowania. Co więcej, aż 4 na 10 konsumentów wskazało, że zrezygnowało z wyboru produktu danej marki waśnie ze względu na rozmaite wątpliwości co do jego wpływu na środowisko, a 54% z nich z powrotem odłożyło na półkę produkt, którego opakowanie nie nadawało się do recyklingu!

Wynika z tego, że położenie nacisku na przydatność do recyklingu opakowań i produktów może dać przedsiębiorcom ogromną przewagę konkurencyjną oraz budować korzystny wizerunek ich firmy w oczach konsumentów. Jest to o tyle istotne, że to właśnie w recyklingu aż 67% konsumentów upatruje remedium na zmiany klimatyczne.

Czego konsumenci oczekują od producentów? Statystyki na Dzień Recyklingu

62% ankietowanych wskazało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyło ilość odpadów przekazywanych do recyklingu. Widzimy więc, że konsumenci dokładają starań, by mocniej zadbać o środowisko. Tego samego oczekują również od przedsiębiorców, a konkretnie – od producentów.

  • 62% ankietowanych życzy sobie, by producenci wykorzystywali więcej odnawialnych materiałów.
  • 52% badanych wolałoby, żeby producenci wytwarzali wyłącznie łatwe w recyklingu opakowania.
  • 38% konsumentów chce, by na opakowaniach znalazły się jasne instrukcje dotyczące segregacji.
  • 37% widziałoby natomiast przestrzeń do utworzenia systemów depozytowych dla trudnych w recyklingu materiałów[1].

[1] Pro Carton, European Consumer Packaging Percertion Study 2025, https://issuu.com/procarton/docs/european_consumer_packaging_perceptions_study_2025

Recykling z korzyścią dla planety i dla rentowności przedsiębiorstwa

Jako doradcy środowiskowi chcemy podkreślić, że położenie nacisku na recykling pozwala nie tylko zwiększać przychody, ale też obniżać koszty gospodarki odpadowej firmy. Coraz więcej przedsiębiorstw zauważa, że efektywne zarządzanie odpadami pomaga ograniczyć częstotliwość i koszt odbioru odpadów oraz pomaga generować dodatkowe przychody ze sprzedaży surowców albo dokumentów potwierdzających recykling (DPR, EDPR).

Światowy Dzień Recyklingu to idealny moment, by podjąć działania na rzecz lepszego zarządzania odpadami w firmie. Jeśli chcesz zoptymalizować swoje procesy gospodarki odpadami i zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci wprowadzić zmiany, które podniosą konkurencyjność i rentowność Twojego biznesu!

Recykling w Interzero – sprawdź, co możemy zrobić dla twojej firmy!

W Interzero wspieramy przedsiębiorców w dążeniach do zawracania surowców i zamykania obiegów materiałów. Doskonale wiemy, że to właśnie recykling jest jednym z filarów GOZ, dlatego naszym klientom oferujemy m.in.:

Najważniejsze prace badawcze nad technologią recyklingu tworzyw sztucznych odbywają się w nowo otwartym laboratorium Interzero Plastics Innovations doo w strefie przemysłowej Lenart w Mariborze w Słowenii. Dzięki niemu możemy dostarczać naszym klientom najwyższej jakości tworzywa sztuczne z recyklingu, które mogą z powodzeniem zastąpić surowce pierwotne.

Udostępnij przez: