68% mikro i małych firm ma już strategię ESG. Czy jesteś w tym gronie?
Mały biznes coraz mocniej brata się z ekologią – blisko 70% najmniejszych polskich firm nie ma wątpliwości, że wprowadzanie korzystnych dla Ziemi działań wpływa nie tylko na stan środowiska, ale też na rentowność. Znaczna większość inicjatyw podejmowanych przez drobnych przedsiębiorców wynika z oczekiwań innych podmiotów, w tym konsumentów.
Strategia ESG szansą na rozwój firmy i wzrost lojalności klientów
Z raportu EFL i Credit Agricole Bank Polska Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach wynika, że już ponad 2/3 przedsiębiorców zdecydowało się opracować strategię ESG dla swojej firmy. Warto podkreślić, że zwykle te działania wynikają z:
- rosnących oczekiwań klientów – 56%,
- wymogów instytucji finansowych – 51%,
- warunków stawianych przez dostawców i kontrahentów – 46%.
Jeszcze więcej, bo aż 81% mikro i małych przedsiębiorców uważa, że działania w zakresie zrównoważonego rozwoju są ważne dla ich biznesów. Wśród przedstawicieli takich firm zagadnienia związane z ochroną środowiska i zahamowaniem zmian klimatycznych postrzegane są nie jako obciążenie i koszt, lecz jako inwestycja w rozwój przedsiębiorstwa.
Mali przedsiębiorcy dostrzegają liczne korzyści z wdrażania praktyk z obszaru ESG. Ich zdaniem takie działania zwiększają motywację i produktywność pracowników, budują zaufanie i lojalność klientów, a także podnoszą wartość marki.
Jakie zrównoważone praktyki wybiera mały biznes?
Co ciekawe, w najmniejszych na rynku firmach strategia ESG zwykle zawarta jest w innym dokumencie. Taką praktykę wybiera aż 33% respondentów. Jedynie 10% przedsiębiorców przygotowuje w tym celu oddzielny dokument, a aż ¼ nie tworzy go wcale, lecz stosuje niepisane zasady. Jest to swego rodzaju kontrast od największych rynkowych graczy, którzy już w tym roku zostali objęci obowiązkiem pisemnego raportowania poszczególnych wskaźników ESG.
Przygotowany przez EFL i Credit Agricole Bank Polska raport wskazuje też działania z obszarów ESG, których podjęcie deklarują przedstawiciele mikro i małych firm. Znajdziemy wśród nich:
- recykling i gospodarowanie odpadami – 74%,
- monitoring zużycia wody – 64%,
- monitoring zużycia energii – 68%,
- termomodernizację budynków – 52%,
- montaż instalacji OZE – 42%,
- niskoemisyjną flotę samochodową – 39%.
Zdecydowanie rzadziej firmy decydują się zmierzyć ślad węglowy swój oraz swoich dostawców. Takie działania deklaruje odpowiednio 22% i 18% ankietowanych. Być może wynika to z obrania strategii małych kroków – mikro i małe przedsiębiorstwa muszą się mierzyć siły na zamiary i wdrażać kolejne ekologiczne praktyki stopniowo.
Monitorowanie śladu węglowego i wskaźników ESG jako trend przyszłości
W nadchodzących miesiącach i latach możemy spodziewać się większej aktywności w zakresie dążenia do nisko- lub zeroemisyjności oraz wdrażania narzędzi umożliwiających wyliczanie i monitorowanie śladu węglowego firmy. Takim narzędziem jest Enviromental Sustainability Dashboard, który łączy możliwość obliczenia i kontrolowania wskaźników ESG z usługą doradczą, dzięki której zidentyfikujesz kluczowe dane swojej firmy i poznasz sposoby na poprawę swoich wyników w obszarze środowiskowym.
Wnioski z analizy danych z narzędzia Enviromental Sustainability Dashboard są też podstawą do opracowania strategii zrównoważonego rozwoju w każdej firmie, wyznaczania kierunków proekologicznych zmian oraz do śledzenia skuteczności już poprowadzonych działań. Dlaczego to takie ważne? Weź udział w szkoleniu online „Raportowanie niefinansowe i zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa”, podczas którego dowiesz się, kiedy i co raportować oraz bliżej poznasz narzędzie ESD od Interzero.
Źródła:
- Raport: 68% mikro i małych firm posiada strategię ESG raportu, https://media.efl.pl/informacje/raport-68-mikro-i-malych-firm-posiada-strategie-esg