Jedynie 51% respondentów badania, przeprowadzonego przez Opinia24 dla Interzero, deklaruje, że segreguje odpady na wszystkie 5 frakcji, 43% uważa, że robi to poprawnie, a większość nieprawidłowo interpretuje znaczenie oznaczeń na opakowaniach. Raport „Pakujemy się w kłopoty? – co Polacy wiedzą o opakowaniach i jak sobie radzą z segregacją odpadów” jest już dostępny.

Selektywna zbiórka odpadów komunalnych w minimalnym (czyli 5-pojemnikowym) systemie jest obowiązkiem każdego z nas i wynika z zapisów ustawy. Jak to wygląda w gospodarstwach domowych? Blisko 90% badanych dzieli odpady na szkło, metale i tworzywa sztuczne, minimalnie mniej na papier (84%), a jedynie 62% bioodpady. 26% przyznaje, że ma problem z wyborem właściwego pojemnika. Większość badanych wie, jak postąpić ze szklaną butelką czy pojemnikiem po jogurcie. O ile proste, monomateriałowe opakowania nie budzą wątpliwości to inaczej sprawa wygląda z z pękniętą szklanką (74% błędnych odpowiedzi), kartonem po napoju (49% błędnych wskazań), zużytym ręcznikiem papierowym czy paragonem (odpowiednio 53% i 71% błędnych odpowiedzi).

Źródłem wiedzy o tym, jak postąpić ze zużytym opakowaniem powinna być między innymi jego etykieta, ale choć 90% badanych je czyta, to jedynie 15% szuka wskazówek o sposobie wyrzucenia. Robiąc zakupy Polacy często sprawdzają składy, parametry i właściwości produktów, ale znacznie rzadziej zwracają uwagę na inne symbole, które znajdują się na opakowaniu. Najczęściej interesuje badanych data przydatności do spożycia (85%) i skład produktu (76%). Aspekty związane z ekologią, takie jak kraj pochodzenia, certyfikaty, instrukcja postępowania z opakowaniem, czy jego zdatność do recyklingu budzą zainteresowanie zdecydowanej mniejszości.

Blisko 40% badanych uważa, że opakowania produktów zawierają zbyt wiele informacji, przez co trudno jest im znaleźć te, których szukają. Polscy konsumenci mają też problem z poprawnym zidentyfikowaniem symboli opakowań. Znaczek recyklingu, występujący w polskim rozporządzeniu o oznaczeniach opakowań, rozpoznaje zaledwie 11% ankietowanych. Jeszcze mniej osób (8% badanych) spotkało się z oznaczeniem produktów wielokrotnego użytku i opakowaniem kompostowalnym. Jedynie dwa symbole są powszechnie znane wśród konsumentów – międzynarodowy znak recyklingu – Wstęga Möbiusa oraz „zachowaj czystość” – tzw. TidyMan.

Raport „Pakujemy się w kłopoty? – co Polacy wiedzą o opakowaniach i jak sobie radzą z segregacją odpadów” jest dostępny pod tym linkiem.

Udostępnij przez: