Made for recycling – dlaczego warto ekoprojektować
Koncepcja Rozszerzonej Odpowiedzialności producenta, o której mowa w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851, wskazuje, że wysokość opłat ponoszonych przez przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach na rynki unijne powinna zostać zróżnicowana pod względem właściwości stosowanych opakowań, zwłaszcza ich trwałości, możliwości ponownego użycia i recyklingu oraz obecności substancji niebezpiecznych. Im opakowanie będzie mniej przyjazne dla środowiska, tym więcej będzie płacił przedsiębiorca je wprowadzający za późniejszą zbiórkę i zagospodarowanie.
Na bazie doświadczeń Interzero, wyłoniliśmy 3 główne trudności w recyklingu opakowań:
- Nieodpowiednie opakowanie – zły projekt opakowania może dezorientować inteligentne urządzenia do sortowania, prowadząc do obniżenia poziomów recyklingu. Na przykład użycie zbyt dużych etykiet i czarnych tworzyw sztucznych oznacza, że maszyny sortujące nie rozpoznają prawidłowo materiału opakowania.
- Użycie połączeń różnych materiałów w jednym opakowaniu – może utrudnić konsumentom prawidłowe rozdzielenie lub przypisanie opakowania do właściwej frakcji. Nawet w przypadku słoika z papierową etykietą i metalowym wieczkiem, rozdzielenie przez konsumenta bywa problematyczne, bowiem nie jest on pewien, które części oddzielać (wieczko), a które pozostawić (etykieta), bo nie stanowią bariery w recyklingu szkła. Największym wyzwaniem są jednak opakowania wielomateriałowe (np.: pokryte aluminium torebki na przekąski), w przypadku których oddzielenie poszczególnych surowców jest całkowicie niemożliwe.
- Niski poziom edukacji – opakowania bywają po prostu wyrzucane do niewłaściwego pojemnika, więc nie mogą trafić do odpowiedniego recyklera.
Made for Recycling - badanie i ekoprojektowanie opakowań
Odpowiedzią na te wyzwania jest usługa Made4Recycling. W zakresie ekoprojektowania opakowań opracowaliśmy usługę badawczo-doradczą dla klientów szukających porad i zaleceń dotyczących recyklingu opakowań.
Nasze usługi obejmują:
- ocenę możliwości recyklingu i sortowania opakowań,
- konsultacje w zakresie doboru materiałów, wytycznych projektowych i doświadczenia rynkowego
- tworzenie planu działania we współpracy z działami zakupów, marketingu i projektowania opakowań klienta
- seminaria i szkolenia
- wizyty studyjne w nowoczesnych zakładach sortujących
Co daje usługa Made for Recycling?
Dzięki badaniu opakowania prowadzonego na bazie metodologii opracowanej w porozumieniu z dwoma renomowanymi instytutami (bifa oraz Fraunhofer IVV), klient otrzymuje raport, zawierający ocenę potencjału recyklingowego opakowań w 20-stopniowej skali:
Opakowania otrzymujące 18-20 punktów w skali badawczej są nagradzane certyfikatem i znakiem Made for Recycling.
Raport przedstawia też bariery w recyklingu, dając tym samym obraz koniecznych zmian, by uczynić projekt opakowania bardziej ekologicznym.
„Konieczna jest zmiana sposobu myślenia o zrównoważonym rozwoju. Jedną z podstawowych rzeczy, które należy zmienić, aby spełnić nowe wymagania i osiągnąć poziomy recyklingu, jest przemyślany ekologiczny projekt opakowania” – mówi Markus Müller-Drexel, dyrektor zarządzający Interzero Circular Solutions Germany GmbH.