czym jest opłata recyklingowa, mężczyzna niosący reklamówkę z przedmiotami

Opłata recyklingowa 2025 – kto i kiedy musi wnieść opłatę za reklamówki?

Właściciele sklepów i hurtowni, którzy oferują swoim klientom torby z tworzywa sztucznego, mają obowiązek wnoszenia opłaty recyklingowej. Ile wynosi opłata za reklamówki w 2025 r. i do kiedy trzeba ją zapłacić? Poznaj najważniejsze informacje o opłacie recyklingowej.

Co podlega opłacie recyklingowej?

Opłatą recyklingową objęte są wszystkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego za wyjątkiem tzw. zrywek, czyli bardzo lekkich toreb wykonanych z materiału o grubości poniżej 15 mikrometrów, które są:

  • niezbędne ze względów higienicznych,
  • używane jako podstawowe opakowanie żywności sprzedawanej luzem (o ile zapobiegają marnowaniu żywności).

Oznacza to, że opłaty recyklingowej nie pobiera się np. za reklamówki na rolce albo foliowe woreczki używane do pakowania świeżego pieczywa, owoców i warzyw, mięsa, serów itp.

Obowiązki przedsiębiorcy związane z opłatą recyklingową

Każdy przedsiębiorca prowadzący sklep lub hurtownię (jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego), w której klientom są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, ma obowiązek:

  • pobierania opłaty recyklingowej od nabywców (klientów),
  • wnoszenia pobranej opłaty recyklingowej na odpowiedni rachunek bankowy w ustalonych terminach,
  • prowadzenia ewidencji obejmującej liczbę nabytych i wydanych toreb (lekkich tj. od 15 do 40 mikronów i pozostałych, tj. 50 mikronów i więcej) w formie papierowej albo elektronicznej. Właściciele kilku punktów handlowych muszą prowadzić oddzielną ewidencję dla każdego z nich,
  • składania corocznego sprawozdania o liczbie nabytych i wydanych klientom toreb z tworzyw sztucznych (tzw. sprawozdania o opakowaniach i produktach).

Stawka opłaty recyklingowej 2025 – ile wynosi opłata za reklamówki?

Od 1 września 2019 r. stawka opłaty recyklingowej wynosi 20 gorszy za każdą sztukę torby na zakupy z tworzywa sztucznego, niezależnie od jej grubości.

Opłata recyklingowa może stanowić całkowity koszt zakupu takiej torby lub być doliczona do ceny torby ustalonej przez sprzedawcę.

Do kiedy wnosi się opłatę recyklingową w 2025 r.?

Opłata recyklingowa jest rozliczana kwartalnie. Wnosi się ją do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym opłata ta została pobrana.

W 2025 r. opłatę recyklingową należy wnieść:

  • za I kwartał – do 15 kwietnia 2025 r.,
  • za II kwartał – do 15 lipca 2025 r.,
  • za III kwartał – do 15 października 2025 r.,
  • za IV kwartał – do 15 stycznia 2026 r.

Pobierasz opłatę recyklingową? Masz obowiązek rejestracji w BDO!

Właściciele sklepów i hurtowni zobowiązani do pobierania opłaty recyklingowej mają również obowiązek uzyskania wpisu do rejestru BDO. Wniosek o wpis należy złożyć przed rozpoczęciem działalności handlowej. Za sprzedawanie klientom toreb z tworzywa sztucznego bez wymaganego wpisu w BDO przedsiębiorca może otrzymać karę pieniężną od 5 tys. zł do 1 mln zł!

Chcesz bezproblemowo załatwić formalności? Powierz rejestrację w BDO ekspertom Interzero!

Po rejestracji w BDO otrzymasz numer rejestrowy, a marszałek województwa utworzy indywidualne konto Twojej firmy w systemie i prześle Ci login oraz hasło. Konto w rejestrze BDO jest niezbędne do złożenia rocznego sprawozdania o liczbie nabytych i wydanych klientom toreb o grubości od 15 do 49 mikrometrów oraz 50 i więcej mikrometrów – obowiązek ten spełnić można tylko elektronicznie!

FAQ

Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania o opłatę recyklingową za torby foliowe.

Opłatę recyklingową płaci nabywca (przeważnie konsument) torby z tworzywa sztucznego. Przedsiębiorca sprzedający torbę jedynie pobiera opłatę recyklingową i przekazuje ją marszałkowi województwa.

Opłatą recyklingową objęte są wszystkie torby z tworzywa sztucznego z wyjątkiem bardzo lekkich toreb (o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów) wykorzystywanych ze względów higienicznych albo jako podstawowe opakowanie produktów żywnościowych sprzedawanych luzem (pod warunkiem, że zapobiegają marnowaniu żywności).

Tak, pod warunkiem, że są udostępniane nabywcom ze względów higienicznych lub jako podstawowe opakowanie żywności sprzedawanej luzem. W pozostałych przypadkach, np. kiedy tzw. zrywki służą do pakowania produktów w opakowaniach albo produktów innych niż żywność, należy za nie uiścić opłatę recyklingową.

Tak. Nabywca torby z tworzywa sztucznego ma obowiązek uiszczenia opłaty recyklingowej, a przedsiębiorca sprzedający torbę ma obowiązek jej pobrania, a następnie przekazania na rachunek bankowy marszałka województwa w określonym terminie. Wyjątkiem są torby o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, o ile wykorzystuje się je ze względów higienicznych lub jako podstawowe opakowanie żywności sprzedawanej luzem, które zapobiega jej marnowaniu.

Pobraną od klientów opłatę recyklingową wnosi się na rachunek prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Nie. Przepisy o opłacie recyklingowej dotyczą wyłącznie toreb z tworzywa sztucznego.

Chcesz oferować swoim klientom bardziej zrównoważone alternatywy dla toreb z tworzywa sztucznego? Sprawdź, czym zastąpić zrywki i jednorazowe torebki foliowe!

Udostępnij przez: