Zmiany w BDO – nowe przepisy na 2025 r.
Od stycznia 2025 r. wejdą w życie ważne zmiany w zasadach gospodarowania odpadami oraz w funkcjonowaniu systemu BDO. Ich celem jest zwiększenie kontroli nad gospodarką odpadami, dalszy wzrost poziomów i skuteczności recyklingu oraz ochrona środowiska. Zobacz, co zmieni się w BDO w 2025 r. i sprawdź, czy nowe przepisy obejmą tez Twoją firmę!
Opłaty za BDO w górę w 2025 r. – podwyżka o 100% i 166%
Zmianą, która dotknie wszystkich przedsiębiorców wpisanych do rejestru BDO jest podwyżka opłaty rocznej i rejestrowej. Podyktowana jest ona m.in. rosnącymi kosztami utrzymania, prowadzenia i rozwoju BDO.
Od 2025 r. stawki opłaty za BDO wyniosą:
- 200 z dla mikroprzedsiębiorców (podwyżka ze 100 zł),
- 800 zł dla pozostałych przedsiębiorców (podwyżka z 300 zł).
Przypomnijmy, że termin wniesienia opłaty rocznej za dany rok kalendarzowy upływa wraz z końcem lutego – w 2025 r. będzie to więc 28 lutego. W tym terminie należy wnieść opłatę roczną w nowej wysokości.
Nowe przepisy w gospodarce odpadami niebezpiecznymi w 2025 r.
Od 2025 r. wprowadzony zostanie obowiązek prowadzenia ewidencji wszystkich odpadów niebezpiecznych wytworzonych przez przedsiębiorców. Oznacza to, że znikną dotychczas obowiązujące zwolnienia, z których chętnie korzystały podmioty wytwarzające niewielkie ilości odpadów niebezpiecznych.
Obowiązek ewidencjonowania obejmie odpady niebezpieczne o następujących kodach:
- 3 02 08* Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe,
- 15 01 10* Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone,
- ex 15 01 11* Opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi,
- 16 02 13* Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12,
- 16 06 03* Baterie zawierające rtęć.
Wytwarzasz takie odpady niebezpieczne? Sprawdź, czy musisz zarejestrować firmę w BDO w 2025 r.! Sprawdź, czy musisz zarejestrować firmę w BDO w 2025 r.!
Kolejne zmiany w obowiązku segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych w 2025 r.
Od stycznia 2025 r. wejdzie w życie obowiązek segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych na 6 frakcji. Najnowszą zmianą jest jednak odejście od konieczności zapewnienia segregacji odpadów BiR w miejscu ich wytworzenia – przedsiębiorca będzie mógł przekazać obowiązek ich wysegregowania innemu podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia i wpisy w BDO pod warunkiem podpisania stosownej umowy.
W poprzedniej wersji przepisów ustawodawca zobowiązywał każdego wytwórcę odpadów budowlanych i rozbiórkowych do ich segregacji u źródła. W wyniku nowelizacji ustawy o odpadach wprowadzono możliwość wysegregowania odpadów poza miejscem ich wytworzenia, nie zwalniając jednak przedsiębiorcy z odpowiedzialności za zapewnienie realizacji tego obowiązku.
Poznaj nowe zasady gospodarowania odpadami budowanymi i rozbiórkowymi w 2025 r.
Odroczenie uruchomienia modułu potwierdzeń w BDO
W 2025 r. nie będzie możliwości wystawiania dokumentów DPR i EDPR w systemie BDO. Wprowadzenie Modułu Potwierdzeń, który miał pozwalać na cyfrowe generowanie tych dokumentów, zostało przesunięte na 1 stycznia 2027 r. Od tej daty przedsiębiorcy zyskają możliwość elektronicznego wystawiania DPRów i EDPRów dla opakowań i produktów oraz zaświadczeń dla sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz dla baterii i akumulatorów.
W latach 2025-2026 dokumenty potwierdzające recykling nadal będą wystawiane w formie papierowej.
Wzrost nakładów finansowych na BDO w latach 2025-2034
Od 2025 r. podniesione zostaną limity dotyczące wydatkowania środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na cele związane z funkcjonowaniem BDO. Ma to na celu zapewnienie dalszego, bezproblemowego dostępu do BDO, a także utrzymanie obecnego poziomu cyberbezpieczeństwa i finansowanie rozwoju systemu.
Co więcej, wpływy z tytułu opłat rejestrowych i rocznych za wpis do BDO będą bezpośrednim przychodem NFOŚiGW.