Segregacja odpadów budowlanych – zmiany w legislacji od stycznia 2025 r.

Od stycznia zmiany w sposobie segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych

Od 2025 r. segregacja odpadów budowlanych i rozbiórkowych w miejscu ich wytworzenie nie będzie obowiązkowa. Zniesienie obowiązku segregacji u źródła (który nawet nie zaczął jeszcze obowiązywać) przewiduje projekt nowelizacji ustawy o odpadach, który Rada Ministrów przyjęła podczas posiedzenia z 29 października 2024 r.

Odejście od obowiązku segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych u źródła

Najważniejszymi zapisami nowelizacji są zniesienie obowiązku wysegregowania, czyli selektywnej zbiórki odpadów budowlanych i rozbiórkowych w miejscu ich wytworzenia oraz zdefiniowanie odpowiedzialności za wysegregowanie frakcji odpadowych.

Każdy przedsiębiorca wytwarzający odpady budowlane i rozbiórkowe będzie zobowiązany do wysegregowania w miejscu wytworzenia co najmniej 6 frakcji:

  • odpady z drewna,
  • odpady z metali,
  • odpady ze szkła,
  • odpady z tworzyw sztucznych,
  • odpady z gipsu,
  • odpady mineralne, w tym z betonu, cegły, płytek i materiałów ceramicznych oraz kamieni.

Projekt nowelizacji ustawy o odpadach powstał w odpowiedzi na wątpliwości interpretacyjne oraz potencjalne problemy z organizacją i kosztami selektywnej zgłaszane przez przedstawicieli branży budowlanej. W dotychczasowej wersji przepisów, które miały wejść w życie od 1 stycznia 2025 r., brakowało jednoznacznego stwierdzenia, na kim spoczywa obowiązek selektywnej zbiórki oraz odbiorów odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Konieczność ich sortowania na 6 frakcji w miejscu wytworzenia spowodowałaby też gwałtowny wzrost kosztów wywozu takich odpadów, co z kolei mogłoby przyczynić się do ich nielegalnego składowania oraz wyrzucania ich bezpośrednio do środowiska.

Wytwórca odpadów będzie mógł zlecić wysegregowanie

Zgodnie z zapisami ustawy nowelizującej ustawę o odpadach, przedsiębiorca wytwarzający odpady budowlane i rozbiórkowe będzie mógł przekazać je innemu uprawnionemu podmiotowi, który przejmie obowiązek wysegregowania ich na minimum 6 frakcji poza miejscem wytworzenia. Co istotne, przekazanie odpadów innemu podmiotowi nie zwalnia całkowicie wytwórcy odpadów budowlanych i rozbiórkowych z odpowiedzialności za wykonanie obowiązku wysegregowania. Jeśli obowiązek ten nie zostanie zrealizowany z winy podmiotu, który przejął odpady, to oba podmioty (wytwórca i przejmujący) będą za to odpowiadać solidarnie.

Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

Postepowanie z odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi zgodnie z hierarchią

W uzasadnieniu projektu ustawy jego autorzy podkreślili konieczność przestrzegania przez przedsiębiorców tzw. hierarchii postępowania z odpadami:

podmioty świadczące usługi w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów (wykonawców robót budowlanych) są obowiązane do zapobiegania powstawaniu odpadów.[i]

W pierwszej kolejności należy więc podejmować działania mające na celu zapobieganie powstawaniu odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Selektywna zbiórka odpadów powinna mieć miejsce dopiero w momencie, kiedy dane materiały nie nadają się już do ponownego wykorzystania. Sama segregacja ma natomiast zapewnić przydatność do przygotowania do ponownego użycia, recyklingu oraz innego odzysku. Bez względu na miejsce wysortowania (w miejscu wytworzenia lub poza miejscem wytworzenia), poszczególne frakcje odpadów budowlanych i rozbiórkowych powinny następnie zostać przekazane wyspecjalizowanym podmiotom, które zajmą się ich dalszym zagospodarowaniem. W tym celu często niezbędne jest zamówienie profesjonalnego odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych spod wskazanego adresu oferowanego m.in. przez firmę odbierającą odpady, jaką jest Interzero.

[i] https://orka.sejm.gov.pl/Druki10ka.nsf/0/A065E318FFC3BE21C1258BC70041F23F/%24File/766-uzasadnienie.docx

Udostępnij przez: