68% mikro i małych firm ma już strategię ESG. Czy jesteś w tym gronie?

Mały biznes coraz mocniej brata się z ekologią – blisko 70% najmniejszych polskich firm nie ma wątpliwości, że wprowadzanie korzystnych dla Ziemi działań wpływa nie tylko na stan środowiska, ale też na rentowność. Znaczna większość inicjatyw podejmowanych przez drobnych przedsiębiorców wynika z oczekiwań innych podmiotów, w tym konsumentów.

Strategia ESG szansą na rozwój firmy i wzrost lojalności klientów

Z raportu EFL i Credit Agricole Bank Polska Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach wynika, że już ponad 2/3 przedsiębiorców zdecydowało się opracować strategię ESG dla swojej firmy. Warto podkreślić, że zwykle te działania wynikają z:

  • rosnących oczekiwań klientów – 56%,
  • wymogów instytucji finansowych – 51%,
  • warunków stawianych przez dostawców i kontrahentów – 46%.

Jeszcze więcej, bo aż 81% mikro i małych przedsiębiorców uważa, że działania w zakresie zrównoważonego rozwoju są ważne dla ich biznesów. Wśród przedstawicieli takich firm zagadnienia związane z ochroną środowiska i zahamowaniem zmian klimatycznych postrzegane są nie jako obciążenie i koszt, lecz jako inwestycja w rozwój przedsiębiorstwa.

Mali przedsiębiorcy dostrzegają liczne korzyści z wdrażania praktyk z obszaru ESG. Ich zdaniem takie działania zwiększają motywację i produktywność pracowników, budują zaufanie i lojalność klientów, a także podnoszą wartość marki.

Jakie zrównoważone praktyki wybiera mały biznes?

Co ciekawe, w najmniejszych na rynku firmach strategia ESG zwykle zawarta jest w innym dokumencie. Taką praktykę wybiera aż 33% respondentów. Jedynie 10% przedsiębiorców przygotowuje w tym celu oddzielny dokument, a aż ¼ nie tworzy go wcale, lecz stosuje niepisane zasady. Jest to swego rodzaju kontrast od największych rynkowych graczy, którzy już w tym roku zostali objęci obowiązkiem pisemnego raportowania poszczególnych wskaźników ESG.

Przygotowany przez EFL i Credit Agricole Bank Polska raport wskazuje też działania z obszarów ESG, których podjęcie deklarują przedstawiciele mikro i małych firm. Znajdziemy wśród nich:

  • recykling i gospodarowanie odpadami – 74%,
  • monitoring zużycia wody – 64%,
  • monitoring zużycia energii – 68%,
  • termomodernizację budynków – 52%,
  • montaż instalacji OZE – 42%,
  • niskoemisyjną flotę samochodową – 39%.

Zdecydowanie rzadziej firmy decydują się zmierzyć ślad węglowy swój oraz swoich dostawców. Takie działania deklaruje odpowiednio 22% i 18% ankietowanych. Być może wynika to z obrania strategii małych kroków – mikro i małe przedsiębiorstwa muszą się mierzyć siły na zamiary i wdrażać kolejne ekologiczne praktyki stopniowo.

Monitorowanie śladu węglowego i wskaźników ESG jako trend przyszłości

W nadchodzących miesiącach i latach możemy spodziewać się większej aktywności w zakresie dążenia do nisko- lub zeroemisyjności oraz wdrażania narzędzi umożliwiających wyliczanie i monitorowanie śladu węglowego firmy. Takim narzędziem jest Enviromental Sustainability Dashboard, który łączy możliwość obliczenia i kontrolowania wskaźników ESG z usługą doradczą, dzięki której zidentyfikujesz kluczowe dane swojej firmy i poznasz sposoby na poprawę swoich wyników w obszarze środowiskowym.

Wnioski z analizy danych z narzędzia Enviromental Sustainability Dashboard są też podstawą do opracowania strategii zrównoważonego rozwoju w każdej firmie, wyznaczania kierunków proekologicznych zmian oraz do śledzenia skuteczności już poprowadzonych działań. Dlaczego to takie ważne? Weź udział w szkoleniu online „Raportowanie niefinansowe i zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa”, podczas którego dowiesz się, kiedy i co raportować oraz bliżej poznasz narzędzie ESD od Interzero.


Źródła:

  1. Raport: 68% mikro i małych firm posiada strategię ESG raportu, https://media.efl.pl/informacje/raport-68-mikro-i-malych-firm-posiada-strategie-esg
Udostępnij przez: