Wzrost produkcji opakowań z papieru i tektury, spadek popularności papieru gazetowego – Cepi prezentuje wstępne statystyki za 2024 r.

Wzrost produkcji opakowań z papieru i tektury, spadek popularności papieru gazetowego – Cepi prezentuje wstępne statystyki za 2024 r.

Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego (CEPI) opublikowała wstępne statystyki branży papierniczej za rok 2024. Najnowsze dane zwiastują odwilż – po wieloletnich popandemicznych spadkach, w końcu doczekaliśmy się wzrostów i to niemal we wszystkich kategoriach papierów i tektury. Przed całą branżą stoją jednak zupełnie nowe wyzwania.

Opakowania odpowiedzialne za 63% ogólnej produkcji papieru

Zacznijmy od statystyk kluczowych dla branż opakowaniowej i recyklingu. Jak pokazują wstępne statystyki Cepi, aż 63% wytworzonego w 2024 r. papieru i tektury stanowiły papiery opakowaniowe. Na tę sumę składają się:

  • tektura falista – 41,2%,
  • papiery do pakowania – 5,5%.
  • inne papiery opakowaniowe – 16,3%,

Co więcej, w porównaniu z rokiem 2023 wolumen produkcji papieru opakowaniowego wzrósł średnio o 6,5%. Największe wzrosty (14,4%) odnotowano w segmencie papierów do pakowania wykorzystywanych do produkcji papierowych toreb. Na drugim miejscu (9,9%) znalazły się tektura kartonowa i inne tektury opakowaniowe wykorzystywane do produkcji opakowań detalicznych. Podium uzupełniła tektura falista (wzrost o 4,3%) używana przede wszystkim do produkcji opakowań zbiorczych i transportowych.

Wzrosty wolumenów produkcji opakowań z papieru pociągnęły za sobą wzrost wykorzystania papieru pochodzącego z recyklingu. W ujęciu rok do roku wyniósł on 4,1%.

Sprawdź, jak przebiega proces recyklingu papieru >>

Wzrost konsumpcji i produkcji w krajach Cepi oraz w ujęciu globalnym

Jak donosi wstępny raport Cepi, w 2024 r. kraje członkowskie zanotowały 5,2% wzrost produkcji papieru i tektury, osiągając poziom 77,8 mln ton. W tym samym okresie branża rosła też globalnie – światowa produkcja papieru i tektury zwiększała się o 3,6% w stosunku do roku 2023.

Wzrostowi produkcji papieru w państwach Cepi towarzyszył tez spory, bo 7,5% wzrost konsumpcji papieru i wyrobów papierniczych. Co ciekawe, rosły niemal wszystkie kategorie papieru poza papierem gazetowym, który w 2024 r. odnotował 1,3% spadek, papierem powlekanym mechanicznie (spadek o 2,1%) i papierem niepowlekanym (spadek o 3%).

Zobacz, z jakich surowców powstaje w Europie papier >>

Jak mówi Jori Ringman, dyrektor generalny Cepi:

W ostatnim czasie widzimy pozytywne oznaki wzrostu w sektorze celulozowo-papierniczym. To, czy wzrost ten uda się utrzymać, zależy częściowo od tego, co zrobią instytucje UE, abyśmy mogli konkurować na równych zasadach nie tylko z innymi producentami masy celulozowej i papieru na świecie, ale także z branżami opartymi na surowcach kopalnych.

Branża papiernicza i opakowaniowa pod presją konsumentów

Europejskie firmy z branży opakowań z papieru i tektury stają więc wobec 2 ogromnych wyzwań: utrzymania konkurencyjności w starciu z globalnymi liderami spoza UE oraz sprostania coraz wyższym oczekiwaniom konsumentów, którzy uważnie przyglądają się nie tylko możliwościom recyklingu, ale też rozmiarom opakowań.

Z najnowszego badania Mondi wynika, że sama ochrona produktu już nie wystarczy – 78% ankietowanych wskazało, że możliwość recyklingu opakowania wysyłkowego jest dla nich ważna albo bardzo ważna. 80% badanych chce, by opakowana były przyjazne środowisku, a 71% preferuje opakowania z surowców na bazie papieru. Jednocześnie konsumenci nie są gotowi dopłacać za bardziej zrównoważone opakowania – 38% z nich stawia sprawę na ostrzu noża i nie zapłaci ani grosza więcej. 27% może zapłacić więcej o symboliczny 1%. Co ciekawe, najchętniej za zielone opakowanie dopłaci pokolenie boomerów, a najmocniej będzie opierała się gen Z.

Konsumenci stawiają więc wymagania, ale też wyraźnie zaznaczają granice – opakowanie ma być przyjazne środowisku, odpowiednio dopasowane, łatwe w otwarciu i ponownym zamknięciu, a jednocześnie darmowe, przynajmniej z ich perspektywy. Aż 40% z badanych będzie w przyszłości unikało sprzedawców, którzy używają nadmiarowych opakowań, a 20% zrezygnuje z zakupu z powodu braku zrównoważonego opakowania.

Źródła:

  1. Cepi, Preliminary statistics 2024. European pulp & paper industry, https://www.cepi.org/wp-content/uploads/2025/02/FINAL-Cepi-Preliminary-Statistics-2024.pdf
  2. Mondi Group eCommerce trend report: Sustainability and its impact on packaging and online shopping choices, https://144089501.fs1.hubspotusercontent-eu1.net/hubfs/144089501/Group%20eCommerce/Mondi%20Group%20eCom%20trend%20report%202025.pdf
Udostępnij przez: