branża mody online tonie w odpadach

32 miliony plastikowych toreb rocznie. Polski e-commerce modowy tonie w odpadach

W ubiegłym roku polski e-commerce modowy wykorzystał aż 16 milionów plastikowych toreb. W najbliższych latach liczba ta wzrośnie dwukrotnie, czyli do niebotycznych 32 mln rocznie. Ten trend niekoniecznie podoba się konsumentom – niemal ¾ z nich woli otrzymać przesyłkę opakowaną w papier i karton, a nie w plastik. Co na to branża fashion?

Środowiskowe koszty branży fashion to nie tylko odpady tekstylne

Nie lubimy jej, a jednocześnie ją kochamy – branża fashion od dawna ma łatkę jednej z najmniej ekologicznych, co nie przeszkadza jej w osiąganiu kolejnych rekordów produkcji i sprzedaży. Według analizy Business Insider firmy z sektora modowego odpowiadają za 10% globalnej emisji dwutlenku węgla. Dla porównania tyle samo emituje cała Unia Europejska!

  • Co roku na całym świecie wytwarza się 100 mln sztuk odzieży oraz 92 mln ton odpadów tekstylnych.
  • Przemysł tekstylny zużywa 10-20% wszystkich wykorzystywanych na świecie pestycydów.
  • Każdego roku na potrzeby produkcji tkanin z celulozy wycinanych jest ponad 150 mln drzew, z czego 30% pochodzi z lasów pierwotnych lub zagrożonych.
  • Włókiennictwo odpowiada za 20% globalnych zanieczyszczeń wód[i].
  • Sam proces farbowania tkanin generuje każdego roku ok. 93 mld m3 ścieków[ii].

Przytoczone dane dotyczą samych tylko tekstyliów. Warto pamiętać, że branża fashion to nie tylko produkcja odzieży, ale też logistyka i handel detaliczny, również w Internecie. Ten ostatni przyczynia się do generowania odpadów z opakowań wysyłkowych, którym przyjrzał się Development Economics w badaniu przeprowadzonym na zlecenie DS Smith, światowego lidera w zakresie zrównoważonych opakowań.

2500 co godzinę, 147 mln w 5 lat – tyle plastikowych toreb wygeneruje polski e-commerce modowy

Badanie DS. Smith pokazuje, że w najbliższych latach polski sektor modowego e-commerce będzie wykorzystywał aż 32 mln plastikowych opakowań wysyłkowych rocznie, co przełoży się na ponad 2500 toreb dostarczanych co godzinę. Do 2030 r. zużyjemy w ten sposób aż 147 mln toreb z tworzyw sztucznych.

– Podczas gdy sprzedaż online wzrasta, sprzedawcy internetowi, w porównaniu ze stacjonarnymi sklepami, używają więcej toreb plastikowych. – mówi Katarzyna Kala-Kowalska, prezes zarządu DS Smith Polska.

Mogłoby się wydawać, że w dobie rosnącej świadomości ekologicznej zarówno firmy, jak i konsumenci coraz częściej odchodzą od stosowania plastiku na rzecz jego bardziej zrównoważonych alternatyw. Statystyki są jednak nieubłagane – wśród dużych gospodarek europejskich to właśnie Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem wysyłkowych opakowań z tworzyw sztucznych, tak chętnie wykorzystywanych m.in. przez modowe e-commerce. Nie dziwi więc, że do 2030 r. eksperci prognozują aż 102% wzrost zużycia plastikowych toreb (z 16 md do 32 mld).

Plastikowa torba na ubrania ma tylko 1 życie – brak recyklingu bolączką polskich e-commerce

Plastikowe torby wysyłkowe niemal nie są poddawane recyklingowi. Zaledwie 6% takich opakowań wykorzystywanych przez modowe e-commerce zostało ponownie wykorzystane lub trafiło do recyklingu. Pozostałe 94% odpadów zakończyło swój żywot po zaledwie 1 użyciu na składowisku odpadów albo w spalarni.

Czy istnieje alternatywa dla plastikowych toreb?

Jak najbardziej. Dość oczywistym zamiennikiem plastiku jest papier (koperty klasyczne i rozszerzane) oraz tektura (kartony, pudełka kartonowe, koperty z tektury falistej).

– Przejście z plastikowych na papierowe torby wysyłkowe było punktem zwrotnym. Po wprowadzeniu naszych pierwszych papierowych toreb, zadowolenie klientów z naszych nowych opakowań wzrosło o 16 punktów procentowych rok do roku. – mówi David Fischer, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju logistyki i opakowań w Zalando.

Obserwacje Zalando znajdują potwierdzenie również w wynikach badania DS. Smith:

  • 57% polskich konsumentów czuje wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
  • 77% chce wycofania plastikowych toreb, jeśli dostępne są ich zamienniki.
  • 72% ankietowanych twierdzi, że woli otrzymywać zakupy zapakowane w karton lub papier.
  • 56% deklaruje, że chętniej złożyłoby zamówienie w sklepie odzieżowym, który używa opakowań nadających się do recyklingu.

– Wyeliminowanie jednorazowych produktów plastikowych pozostaje kluczowym wyzwaniem dla branży e-commerce w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju. Znalezienie idealnego rozwiązania jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza w środowisku, w którym bardziej zrównoważone alternatywy nie są jeszcze w pełni skalowalne lub mogą nie spełniać minimalnych wymagań zarówno pod względem zrównoważonego rozwoju, jak i możliwości wdrożenia operacyjnego. – dodaje David Fischer.

Wiele firm wytwarzających opakowania wysyłkowe testuje obecnie opakowania wielokrotnego użytku. Od 2023 r. firma InPost oferuje dostawy w EkoBox – składanym opakowaniu, które można zwrócić przez Paczkomat. Autorem innowacyjnych wielorazówek dla e-commerce była też marka Loopako, która zakończyła już działalność. Na korzyść takich rozwiązań przemawiają nie tylko względy środowiskowe i wizerunkowe, ale tez możliwość optymalizacji opłaty produktowej za wprowadzone opakowania oraz szansa na obniżenie kosztu związanego z przekazaniem obowiązku recyklingu organizacji odzysku. Znaczącym minusem może być za to wzrost emisji spowodowanych zwrotami takich opakowań, a także koszt usługi kurierskiej, który musiałyby ponieść modowe e-commerce.

Źródło: DS. Smith, Pozwólmy plastikowi wyjść z mody: do 2030 roku internetowe sklepy z modą w Polsce zużyją 147 milionów plastikowych toreb, https://www.dssmith.com/pl/media/aktualnosci/2025/4/pozwolmy-plastikowi-wyjsc-z-mody-do-2030-roku-internetowe-sklepy-z-moda-w-polsce-zuzyja-147-milionow-plastikowych-toreb

[i] 10 zatrważających statystyk dotyczących fast fashion, https://magazynbiomasa.pl/10-zatrwazajacych-statystyk-dotyczacych-fast-fashion/

[ii] K. Shedlock, S. Feldstein, At what cost? Unravelling the harms of the fast fashion industry, https://www.biologicaldiversity.org/programs/population_and_sustainability/pdfs/Unravelling-Harms-of-Fast-Fashion-Full-Report-2023-02.pdf

Udostępnij przez: