Wprowadzasz na rynek krajowy produkty w opakowaniach lub opakowania? Masz obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych
Obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych jest jednym z wymogów prawnych ciążących na wprowadzających opakowania i produkty w opakowaniach (ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi).
Pod pojęciem kampanii edukacyjnej kryje się każde działanie, mające na celu:
- podniesienie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa;
- dotyczące prawidłowego postępowania z odpadami opakowaniowymi;
- uświadamiające o wpływie odpadów opakowaniowych na środowisko i zdrowie ludzi;
- informujące o dostępnych systemach zwrotu, zbierania, odzysku i recyklingu opakowań produktowych.
Publiczne kampanie edukacyjne w sposób specjalny dotyczą przedsiębiorców wprowadzających na rynek produkty objęte dyrektywą SUP (Single-Use Plastics) – implementowanej do polskich przepisów ustawą z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1903 oraz z 2023 r. poz. 877)). Zgodnie z zapisami dodatkowy obowiązek edukacyjny dotyczy produktów jednorazowego użytku zawierających plastik, takich jak:
- chusteczki nawilżane
- balony
- lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego
- podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów
W ramach działań edukacyjnych należy informować o:
- dostępności alternatywnych produktów wielokrotnego użytku, systemów ponownego użycia oraz najlepszych praktykach w zakresie należytego gospodarowania odpadami,
- wpływie zaśmiecania oraz nieodpowiedniego unieszkodliwiania odpadów na środowisko, w szczególności środowisko morskie,
- wpływie nieodpowiednich sposobów unieszkodliwiania odpadów na sieci kanalizacyjne.
Jak wywiązać się z obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych?
1. Poprzez NFOŚiGW – przekazując kwotę w wysokości co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym bezpośrednio na wskazany rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
2. Współpracując z organizacją odzysku opakowań – z tego rozwiązania skorzystać może każdy podmiot wprowadzający na rynek krajowy towary w opakowaniach, niezależnie od sposobu, w jaki rozlicza opłatę produktową.
Pomożemy Ci wywiązać się z przepisów prawnych i jeszcze na tym zarobić
Sprytne rozwiązanie, które przekuwa wymogi formalne w realny zysk dla Twojej firmy. Interzero pomaga przedsiębiorstwom realizować wydarzenia i akcje marketingowe, łącząc obowiązki środowiskowe z potrzebami komunikacyjnymi firmy.
- Przekonujemy, że edukacja ekologiczna nie musi być nudna i sztampowa.
- Udowadniamy, że nie musi być zbędnym, tylko „formalnym” wydatkiem.
- Sprawiamy, że edukacja ekologiczna staje się mocną stroną i przewagą konkurencyjną Twojej firmy.
- Wpływa na korzystny wizerunek Twojego biznesu – nowoczesnego, odpowiedzialnego, godnego zaufania.
Właśnie dlatego, w ramach kampanii edukacyjnej z zakresu ochrony środowiska, oferujemy:
- pewność prawidłowego wywiązania i rozliczenia się z ustawowego obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych;
- realizację dodatkowych dedykowanych akcji edukacyjnych;
- skrojone na miarę pomysły – projekty edukacyjne proponowane przez Interzero dają możliwość zrealizowania obowiązków ustawowych, a także – poprzez dobranie skali i formy obecności klienta – celów w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu;
- raport roczny z realizacji publicznych kampanii edukacyjnych.
Czekamy na Ciebie. Skontaktuj się z nami.