Wnioskuj o zezwolenie na zbieranie odpadów z pomocą Interzero!

Firmy i instytucje, które planują prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów, muszą uzyskać stosowne zezwolenie. Chcesz rozpocząć taką działalność? A może już ją prowadzisz, lecz poprzednie zezwolenie niedługo wygaśnie? Nasi eksperci pomogą Ci w zebraniu niezbędnej dokumentacji oraz w wypełnieniu wniosku o zezwolenie na zbieranie odpadów.

Jak uzyskać zezwolenie na zbieranie odpadów?

Podmioty, które ubiegają się o otrzymanie zezwolenia na zbieranie odpadów, muszą złożyć wypełniony wniosek wraz z załącznikami do marszałka województwa, starosty albo regionalnego dyrektora ochrony środowiska właściwego ze względu na miejsce zbierania odpadów. Można to zrobić osobiście, podczas wizyty w urzędzie albo listownie.

Do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów dołącza się zaświadczenie i oświadczenie o niekaralności, operat przeciwpożarowy oraz dowód wniesienia opłaty skarbowej.  Zależności od specyfiki planowanej działalności, urząd może wymagać od wnioskodawcy przedstawienia również innych dokumentów, np. decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, decyzji o warunkach zabudowy albo dokumentu potwierdzającego prawo do nieruchomości.

Ze względu na mnogość potencjalnych załączników, przed złożeniem wniosku w urzędzie warto skonsultować się z doradcami środowiskowymi Interzero, którzy sprawdzą kompletność dokumentów i pomogą Ci w poprawnym wypełnieniu formularza.

Przygotujemy wniosek w Twoim imieniu, byś szybko i bezproblemowo uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów

Interzero świadczy fachowe usługi doradcze dla wszystkich przedsiębiorców starających się o uzyskanie pozwoleń i zezwoleń środowiskowych. Nasi eksperci zajmują się przygotowywaniem kompletnych wniosków wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami, a następnie składają je w imieniu klientów do właściwych organów.

Jeśli chcesz rozpocząć działalność w zakresie zbierania odpadów, rozszerzyć lub zmienić zakres wydanego zezwolenia albo uzyskać nowe zezwolenie – zgłoś się do nas. Od lat pomagamy przedsiębiorcom w przygotowywaniu wniosków, pozyskiwaniu i kompletowaniu załączników oraz reprezentujemy ich przed organami administracji.

W ramach współpracy:

  • określimy, czy planowana działalność wymaga uzyskania zezwolenia,
  • zajmiemy się przygotowaniem wniosku w imieniu Twojej firmy,
  • przygotujemy listę wymaganych załączników i poinstruujemy Cię, jak możesz je uzyskać,
  • złożymy wniosek we właściwym urzędzie,
  • w razie potrzeby: przygotujemy zażalenie na postanowienie w sprawie formy i wysokości zabezpieczenia roszczeń oraz odwołanie od niesatysfakcjonującej decyzji.

Wybierając usługi Interzero zaoszczędzisz czas, który musiałbyś przeznaczyć na dopełnianie wszystkich formalności i unikniesz błędów we wniosku, które mogą znacznie wydłużyć proces uzyskiwania zezwolenia.

Jak skorzystać z usług Interzero?

Jeśli chcesz powierzyć nam przygotowanie wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów, wypełnij nasz formularz kontaktowy i opisz potrzeby swojej firmy. W odpowiedzi na Twoje zapytania przygotujemy indywidualną ofertę, a nasz ekspert skontaktuje się z Tobą, by uzgodnić warunki współpracy.

Dla naszych klientów opracowujemy też:

FAQ

Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania o zezwolenie na zbieranie odpadów.

O zezwolenie na zbieranie odpadów powinni ubiegać się przedsiębiorcy, którzy planują:

  • rozpoczęcie zbierania odpadów od innych podmiotów (przedsiębiorstw, instytucji, osób fizycznych),
  • rozpoczęcie zbierania odpadów z własnych filii albo oddziałów,
  • rozszerzenie działalności – firma chce zbierać odpady o innych kodach niż kody uwzględnione w wydanej decyzji,
  • odnowienie zezwolenia – poprzednie zezwolenie wygasło,
  • przedłużenie zezwolenia – kończy się okres, na który została wydana poprzednia decyzja.

Niektóre podmioty są zwolnione z konieczności uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów. Pełny katalog zwolnień znajduje się w art. 45 ust. 1 ustawy o odpadach.

Zezwolenie na zbieranie odpadów nie jest wymagane w przypadku:

  • aptek, które zbierają leki i opakowania po lekach oraz innych podmiotów prowadzących nieprofesjonalne zbiórki odpadów,
  • sklepów i innych punktów handlowych, które oferują nowy sprzęt i zbierają zużyty sprzęt,
  • szkół, urzędów i innych instytucji, które prowadzą zbiórkę odpadów (np. makulatury, nakrętek),
  • osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na własne potrzeby,
  • wytwórców odpadów, którzy zbierają, poddają odzyskowi lub unieszkodliwiają odpady w miejscu ich wytworzenia,
  • władającego nieruchomością, który zbiera odpady komunalne wytwarzane na terenie tej nieruchomości;
  • zbierających odpady z opakowań objętych systemem kaucyjnym od podmiotów prowadzących nieprofesjonalną zbiórkę,
  • podmiotów zobowiązanych do uzyskania pozwoleń zintegrowanych, decyzji i koncesji obejmujących gospodarowanie odpadami.

Pełny katalog zwolnień z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów znajduje się w art. 45 ust. 1 ustawy o odpadach.

Katalog informacji, które należy wpisać we wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów znajduje się w art. 42 ust. 1 ustawy o odpadach. Wniosek taki powinien zawierać:

  • numer NIP posiadacza odpadów (wnioskodawcy),
  • wskazanie rodzajów (kodów) odpadów, które planuje zbierać wnioskodawca,
  • wskazanie miejsca zbierania odpadów,
  • czas obowiązywania zezwolenia,
  • wskazanie:
    • miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzajów magazynowanych odpadów,
    • maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,
    • największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z maksymalnej pojemności obiektu,
    • całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,
  • opis metod(y) zbierania odpadów,
  • przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska,
  • wskazanie okresu prowadzenia działalności,
  • opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem,
  • opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona,
  • proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń,
  • informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.

Do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów dołącza się:

  • zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku i inne przestępstwa (w przypadku jdg – dla posiadacza odpadów; w przypadku spółek prawa handlowego albo jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej: dla wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów),
  • oświadczenie o niekaralności lub o liczbie prawomocnych wyroków skazujących,
  • oświadczenie o braku cofnięcia zezwolenia (decyzji środowiskowej) w okresie ostatnich 10 lat,
  • operat przeciwpożarowy,
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów.

Wymagane mogą być też inne załączniki:

  • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • decyzja o warunkach zabudowy,
  • dokument potwierdzający tytuł prawy do nieruchomości,
  • pełnomocnictwo,
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa

Co do zasady, decyzja o wydaniu zezwolenia na zbieranie odpadów wydawana jest w terminie miesiąca do złożenia wniosku. Termin ten może jednak wydłużyć się do 2 miesięcy, o czym urząd zawsze powiadamia wnioskodawcę.

Należy pamiętać, że wydana decyzja staje się prawomocna dopiero po upływie 14 dni od daty jej otrzymania albo w momencie, kiedy wszystkie strony postępowania zrezygnują ze składania odwołania od decyzji.

Wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów składa się do właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności:

  • marszałka województwa, jeśli działalność może znacząco oddziaływać na środowisko, dotyczy instalacji komunalnych, wymaga magazynowania odpadów o łącznych masach pow. 3000 ton rocznie, dotyczy odpadów innych niż niebezpieczne wykorzystywanych do rekultywacji terenu (tylko w przypadkach, kiedy dobowa ilość odpadów poddawanych procesowi R14 nie przekracza 10 ton, a całkowita pojemność wyrobiska albo zapadliska jest nie mniejsza niż 25 tys. ton),
  • regionalnego dyrektora ochrony środowiska, jeśli odpady zbierane są na terenach zamkniętych,
  • starosty – w pozostałych przypadkach.

Rozpatrywanie Twojego wniosku będzie przebiegało w kilku etapach:

  1. Weryfikacja wniosku – urząd sprawdzi kompletność danych i załączników, a także oceni, czy podane informacje o rodzajach odpadów są wystarczające do ustalenia zagrożeń dla zdrowia, życia i środowiska. W razie wykrycia braków formalnych lub zaistnienia potrzeby uzupełnienia informacji, urząd wezwie Cię do tego w terminie od 7 do 14 dni.
  2. Kontrole WIOŚ i PSP – urząd wystąpi z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska i komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej. Po przeprowadzeniu kontroli otrzymasz postanowienia w sprawie spełniania przez instalację wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska i ochrony przeciwpożarowej.
  3. Ustalenie zabezpieczenia roszczeń – zostaniesz zobowiązany do zabezpieczenia roszczeń z tytułu nakazu usunięcia odpadów. Zabezpieczenie to może mieć formę depozytu, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub polisy ubezpieczeniowej. Formę i wysokość zabezpieczenia ustali urząd w postanowieniu. W terminie 2 tygodni od otrzymania postanowienia wpłać depozyt albo złóż oryginały gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub polisy ubezpieczeniowej w urzędzie, który wydaje zezwolenie.
  4. Opiniowanie – urząd zasięgnie opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwych ze względu na miejsce prowadzenia planowanej działalności.
  5. Wydanie decyzji – jeśli wniosek spełnia wszystkie ustawowe wymogi, otrzymasz decyzję o zezwoleniu na zbieranie odpadów, która uprawomocni się w terminie 14 dni od jej doręczenia.

UWAGA: Posiadacz odpadów obowiązany do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów i prowadzący magazynowanie odpadów jest obowiązany do prowadzenia wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów. Prawidłowość prowadzenia monitoringu jest weryfikowana przez WIOŚ.

Zezwolenie na zbieranie odpadów wydawane jest na okres maksymalnie 10 lat.

Wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów musisz złożyć jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Ze względu na maksymalny czas rozpatrywania wniosku (2 miesiące) oraz czas na uprawomocnienie się decyzji (14 dni) zalecamy, by wniosek złożyć w możliwie najbliższym terminie, na minimum 3 miesiące przed planowanym rozpoczęciem działalności.

Zbieranie odpadów bez wymaganego zezwolenia zagrożone jest karą administracyjną wysokości od 10 tys. do aż 1 mln zł, dlatego z rozpoczęciem działalności musisz wstrzymać się aż do wydania decyzji środowiskowej.

Wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów wymaga wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 616 zł. Opłatę tę wnosi się z chwilą złożenia wniosku.

Jeśli wniosek o zezwolenie składasz z pomocą pełnomocnika (np. Interzero), będziesz musiał również uiścić opłatę od pełnomocnictwa w wysokości 17 zł.

Podane kwoty nie uwzględniają wynagrodzenia doradców środowiskowych, którego wysokość jest zależna od zakresu usługi.

Tak. Wszystkim stronom postępowania (w tym wnioskodawcy) przysługuje prawo do odwołania się od wydanej decyzji w terminie 14 dni od jej otrzymania. Odwołanie należy złożyć do:

  • samorządowego kolegium odwoławczego, jeśli zaskarżaną decyzję wydał starosta,
  • Ministra Klimatu i Środowiska, jeśli zaskarżaną decyzję wydał marszałek województwa,
  • Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, jeśli zaskarżaną decyzję wydał regionalny dyrektor ochrony środowiska.

Chcesz odwołać się od decyzji? Pomożemy Ci przygotować odpowiednie pismo. Nasi eksperci przeanalizują Twój przypadek i dobiorą odpowiednie argumenty. Napisz do nas za pośrednictwem formularza kontaktowego, a niezwłocznie skontaktujemy się z Tobą w celu omówienia współpracy.

Kontakt

email

biuro@interzero.pl

    Udostępnij przez: