Zezwolenie na przetwarzanie odpadów – uzyskaj decyzję z pomocą Interzero!

Firmy zajmujące się przetwarzaniem odpadów zwykle muszą posiadać zezwolenie, które jest konieczne do rozpoczęcia działalności. Wszystkim przedsiębiorcom ubiegającym się o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów oferujemy kompleksowe wsparcie w procesie opracowania dokumentacji. Nasi eksperci przygotują wniosek i dołożą wszelkich starań, byś jak najszybciej uzyskał niezbędną decyzję.

Jak uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów?

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydaje się na wniosek posiadacza odpadów (zwykle przedsiębiorcy albo instytucji), który zamierza prowadzić działalność w zakresie przetwarzania odpadów (np. recyklingu, innych form odzysku, unieszkodliwiania). Wniosek ten można przygotować i złożyć samodzielnie albo z pomocą doradców środowiskowych Interzero, którzy zadbają o bezbłędność i kompletność dokumentów.

Aby uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów należy więc:

  1. Wypełnić wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów korzystając ze wzoru udostępnionego przez właściwy urząd. Jeśli urząd nie ma gotowego formularza, można przygotować wniosek samodzielnie, zamieszczając w nim wszystkie informacje wymienione w art. 43 ust. 2 ustawy o odpadach.
  2. Skompletować wymagane załączniki do wniosku (minimum to zaświadczenie i oświadczenia o niekaralności, operat przeciwpożarowy, decyzja o warunkach zabudowy oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości).
  3. Wnieść opłatę skarbową za wydanie zezwolenia i dołączyć do wniosku potwierdzenie przelewu.
  4. Złożyć wypełniony i kompletny wniosek do organu właściwego ze względu na miejsce przetwarzania odpadów i typ tych odpadów.

W przypadku braków formalnych (np. brak informacji, załącznika), urząd wezwie Cię do uzupełnienia wniosku pod rygorem jego odrzucenia. Takie sytuacje zawsze wydłużają postępowanie administracyjne, a tym samym opóźniają moment rozpoczęcia działalności w zakresie przetwarzania odpadów. Z tego względu kwestie formalne warto powierzyć fachowcom, którzy zadbają o kompletność wniosku i pomogą uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów w możliwie najkrótszym terminie.

Wnioskuj o zezwolenie na przetwarzanie odpadów z Interzero!

Potrzebujesz zezwolenia na przetwarzanie odpadów? Pomożemy Ci uzyskać je szybko, bezproblemowo i przy minimalnym nakładzie Twojego czasu. Do każdego klienta i każdego wniosku podchodzimy indywidualnie – analizujemy obowiązki prawne, kompletujemy dokumenty i odciążamy przedsiębiorców we wszystkich czasochłonnych formalnościach.

Integralną częścią usługi jest wizja lokalna na terenie zakładu lub instalacji, podczas której określamy sposób przetwarzania odpadów i sprawdzamy, jakim obowiązkom środowiskowym podlega dany przedsiębiorca. Dzięki temu możemy ułatwić uzyskanie operatu przeciwpożarowego, a następnie rzetelnie i sumiennie opracować wniosek, minimalizując ryzyko braków formalnych i opóźnienia postępowania.

Dla naszych klientów opracowujemy też:

Jak pomagamy podmiotom starającym się o decyzję na przetwarzanie odpadów?

Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, możemy prowadzić każdą sprawę od momentu planowania inwestycji aż do uzyskania ostatecznej decyzji administracyjnej. Stale monitorujemy też przebieg postępowania i na bieżąco informujemy klientów o kolejnych krokach.

W ramach usługi:

  • zbierzemy od Ciebie wszystkie informacje niezbędne do opracowania wniosku,
  • poinstruujemy, jak uzyskać dokumenty, po które musisz zgłosić się osobiście,
  • pomożemy w uzyskaniu operatu przeciwpożarowego oraz postanowienia o uzgodnieniu warunków ochrony przeciwpożarowej,
  • przygotujemy wniosek wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami,
  • złożymy wniosek we właściwym urzędzie,
  • wesprzemy Cię w ustanawianiu zabezpieczenia roszczeń,
  • jak najszybciej przekażemy informację o wydaniu decyzji, a w przypadku uwzględnienia w niej wszystkich Twoich wymagań zrezygnujemy w Twoim imieniu ze składania odwołania, byś mógł jak najszybciej rozpocząć działalność.

Naszym klientom oferujemy też bieżące merytoryczne wsparcie i konsultacje we wszelkich kwestiach związanych z uzyskiwaniem zezwoleń i ochroną środowiska. i napisz nam, w czym możemy Ci pomóc!

FAQ

Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania o zezwolenie na przetwarzanie odpadów.

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów jest wymagane w przypadku podmiotów, które prowadzą działalność w zakresie przetwarzania odpadów zarówno w instalacjach, jak i poza nimi. O jego uzyskanie należy ubiegać się, gdy:

  • planujesz rozpocząć przetwarzanie odpadów (uruchomić instalację, zacząć nawożenie gleby pofermentem),
  • chcesz rozbudować istniejącą instalację albo uruchomić nowe urządzenia, co będzie skutkowało wzrostem ilości przetwarzanych odpadów albo zmianą rodzajów tych odpadów,
  • przedłużasz ważność wydanego wcześniej zezwolenia,
  • poprzednie zezwolenie wygasło i zamierzasz ponownie prowadzić działalność w zakresie przetwarzania odpadów.

Od powyższych zasad są też wyjątki – w art. 45 ust 1 ustawy o odpadach znajduje się katalog podmiotów zwolnionych z konieczności uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów.

Tak. Działalność polegająca na przetwarzaniu odpadów poza instalacjami jest obwarowana surowymi przepisami i wymaga wydania zezwolenia. Wyjątkami od tej zasady są rodzaje przetwarzania i odpady wymienione w art. 45 ust 1 ustawy o odpadach.

Tak. Jeśli planowana działalność obejmuje zarówno przetwarzanie, jak i zbieranie odpadów, to możesz złożyć jeden wniosek o zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów. W takim przypadku we wniosku należy podać informacje dla obu zezwoleń (m.in. masy i rodzaje odpadów, pojemności instalacji).

Eksperci Interzero przygotują w imieniu Twojej firmy wnioski składające się z kliku części, w tym wnioski o wydanie zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów.

Z konieczności posiadania aktualnego zezwolenia na przetwarzanie odpadów zwalnia się:

  • osoby fizyczne i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na własne potrzeby (np. kompostują bioodpady w przydomowym kompostowniku),
  • podmioty, które mają ważne zezwolenie na wytwarzanie odpadów obejmujące też przetwarzanie odpadów,
  • podmioty zobowiązane do uzyskania pozwolenia zintegrowanego,
  • zarządców nieruchomości zbierających odpady komunalne z terenu tej nieruchomości.

Pełny katalog zwolnień z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów znajduje się w art. 45 ust 1 ustawy o odpadach.

Do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów dołącza się:

  • zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku lub inne przestępstwa,
  • oświadczenie o niekaralności lub o liczbie prawomocnych wyroków skazujących,
  • oświadczenie o braku cofnięcia zezwolenia (decyzji środowiskowej) w okresie ostatnich 10 lat,
  • operat przeciwpożarowy,
  • postanowienie o uzgodnieniu warunków ochrony przeciwpożarowej wydane przez komendanta powiatowego PSP,
  • potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej od wniosku.

Wymagane mogą być też inne załączniki:

  • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • decyzja o warunkach zabudowy,
  • dokument potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do nieruchomości,
  • pełnomocnictwo (jeśli składasz wniosek przez pełnomocnika),
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa (j.w.).

Wniosek o wydanie decyzji na przetwarzanie odpadów należy złożyć do właściwego ze względu na planowane miejsce przetwarzania odpadów:

  • marszałka województwa, jeśli działalność:
    • może znacząco oddziaływać na środowisko,
    • dotyczy instalacji komunalnych,
    • wymaga magazynowania odpadów o łącznych masach pow. 3000 ton rocznie,
    • dotyczy odpadów innych niż niebezpieczne wykorzystywanych do rekultywacji terenu (tylko w przypadkach, kiedy dobowa ilość odpadów poddawanych procesowi R14 nie przekracza 10 ton, a całkowita pojemność wyrobiska albo zapadliska jest nie mniejsza niż 25 tys. ton),
  • regionalnego dyrektora ochrony środowiska, jeśli odpady zbierane są na terenach zamkniętych,
  • starosty – w pozostałych przypadkach.

Twój wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów będzie rozpatrywany w kilku etapach.

  1. Weryfikacja kompletności

Urząd sprawdzi, czy wniosek zawiera wszystkie wymagane dane i czy dołączono do niego komplet załączników oraz dowód wniesienia opłaty od wniosku. W przypadku stwierdzenia braków zastaniesz wezwany do ich uzupełnienia.

  1. Kontrola WIOŚ i PSP

Na wniosek urzędu WIOŚ przeprowadzi kontrolę instalacji, obiektów budowlanych i miejsca magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone przetwarzanie odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska. Straż pożarna sprawdzi natomiast, czy w miejscach przetwarzania odpadów spełnione są warunki dot. ochrony przeciwpożarowej wynikające z przepisów ustawy i przedłożonego operatu przeciwpożarowego. Po zakończeniu kontroli otrzymasz informacje w sprawie spełniania albo niespełniania przez instalację wymogów przeciwpożarowych i ochrony środowiska w formie postanowień.

  1. Wniesienie zabezpieczenia roszczeń

Do otrzymania zezwolenia na przetwarzanie odpadów wymagane jest złożenie zabezpieczenia roszczeń w formie depozytu, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub polisy ubezpieczeniowej. Formę i wysokość gwarancji ustala urząd, biorąc od uwagę Twoje preferencje zawarte we wniosku. Na wniesienie zabezpieczenia masz 2 tygodnie od doręczenia postanowienia w tej sprawie.

  1. Zasięgnięcie opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta

Urząd zasięgnie opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwych ze względu na miejsce przetwarzania odpadów.

  1. Wydanie zezwolenia

Jeśli w toku postepowania urząd nie stwierdzi żadnych przeszkód, wyda wnioskodawcy zezwolenie na przetwarzanie .

UWAGA: Każdy posiadacz odpadów, który jest zobowiązany do uzyskania m.in. zezwolenia na przetwarzanie odpadów i prowadzi magazynowanie odpadów jest również zobowiązany do prowadzenia wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów! Jeśli otrzymasz decyzję o pozwoleniu na przetwarzanie odpadów, to musisz prowadzić monitoring zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie o odpadach (Dz.U. 2023 poz. 1587) oraz w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów (Dz.U. 2019 poz. 1755).

Decyzja zezwalająca na przetwarzanie odpadów zawiera:

  • numer NIP posiadacza odpadów (wnioskodawcy),
  • czas obowiązywania zezwolenia,
  • rodzaj i masę odpadów przewidywanych do przetworzenia i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku,
  • miejsce i dopuszczoną metodę/metody przetwarzania odpadów ze wskazaniem procesu przetwarzania odpadów,
  • opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia (w przypadku spalarni odpadów również mocy godzinowej),
  • rodzaje odpadów, które utracą status odpadu w wyniku przetwarzania,
  • dodatkowe warunki przetwarzania odpadów (o ile są konieczne),
  • wskazanie:
    • miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzajów magazynowanych odpadów,
    • maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,
    • największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z maksymalnej pojemności obiektu,
    • całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,
  • minimalną i maksymalną ilość odpadów niebezpiecznych, ich najniższą i najwyższą wartość kaloryczną oraz maksymalną zawartość zanieczyszczeń,
  • wymagania wynikające z warunków ochrony przeciwpożarowej,
  • informacje wynikające z przepisów odrębnych.

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów może dodatkowo zawierać:

  • uzasadnione technologicznie warunki eksploatacyjne odbiegające od normalnych oraz uzasadniony względami technologicznymi czas ich utrzymywania,
  • warunki eksploatacyjne odbiegające od normalnych na czas potrzebny do rozruchu (nie dłuższy niż rok) nowej instalacji i osiągnięcia przez nią mocy przerobowej.

Co do zasady wnioski o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów rozpatrywane są w ciągu miesiąca. W przypadku skomplikowanych spraw, urząd może wydłużyć ten termin do 2 miesięcy.

Wnioskodawca nie ma wpływu na czas rozpatrywania wniosku przez właściwe organy. Może jednak znacznie przyspieszyć proceduję, jeśli sprawnie pozyska wszystkie wymagane załączniki oraz złoży kompletny wniosek. Konieczność uzupełniania braków zawsze jest powodem przedłużania się postępowania, oddalając moment uzyskania i uprawomocnienie się decyzji. Z tego względu wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą sprawnie i bezproblemowo przejść przez cały proces uzyskiwania zezwolenia zachęcamy do skorzystania z naszych usług. Eksperci Interzero nie tylko doskonale znają całą procedurę administracyjną, ale też realizowali ją wielokrotnie na rzecz różnych firm. Mają więc bogate doświadczenie i cenną praktykę, dzięki którym pomogą Ci otrzymać zezwolenie i rozpocząć działalność w najkrótszym możliwym terminie.

Podmiot starający się o uzyskanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów musi wnieść opłatę skarbową w wysokości 616 zł. W przypadku nieuzyskania zezwolenia albo uzyskania zezwolenia o innej treści niż wnioskowana, opłata nie podlega zwrotowi.

Jeśli wnioskodawca działa przez pełnomocnika, musi wnieść również opłatę skarbową od pełnomocnictwa w kwocie 17 zł. Podane koszty nie obejmują samej usługi sporządzenia i złożenia wniosku przez firmę doradztwa środowiskowego. Wynagrodzenie doradcy ustalane jest indywidualnie, w zależności od rodzajów i ilości wnioskowanych zezwoleń, a także od czasochłonności usługi.

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydaje się na okres maksymalnie 10 lat.

Zezwolenia na przetwarzanie odpadów wydawane jest w formie decyzji administracyjnej.

Tak. Jeśli nie udzielono Ci zezwolenia albo uzyskana decyzja jest niesatysfakcjonująca, możesz odwołać się od niej w terminie 14 dni od jej otrzymania. Doradcy Interzero chętnie przeanalizują Twoją sprawę oraz wydaną decyzje i na tej podstawie przygotują w Twoim imieniu odwołanie, a następnie złożą je do właściwego organu.

Organami właściwymi do rozparzenia odwołania od decyzji o zezwoleniu na przetwarzanie odpadów są:

  • samorządowe kolegium odwoławcze, jeśli pierwotną decyzję wydał starosta,
  • Minister Klimatu i Środowiska, jeśli zaskarżaną decyzję wydał marszałek województwa,
  • Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, jeśli pierwotną decyzję wydał regionalny dyrektor ochrony środowiska.

Udostępnij przez: