Polscy przedsiębiorcy sprzedający produkty i opakowania do Austrii powinni mieć się na baczności – od 1 stycznia 2023 r. kraj ten wprowadził przepisy EPR, które są odpowiednikiem polskiego ROP. Skupiają się one wokół 2 głównych zagadnień: licencjonowania opakowań i ustanawiania autoryzowanego przedstawiciela w Austrii. Jak realizować obowiązki wynikające z EPR? Podpowiadamy.
Od 2023 r. weszły w życie nowe przepisy EPR (VVO) w Austrii
Wraz z początkiem 2023 r. w Austrii zaczęły obowiązywać nowe przepisy rozszerzonej odpowiedzialności producenta, zwane przepisami EPR (ang. Extended Producer Responsibility). Nakładają one na przedsiębiorców sprzedających produkty do Austrii szereg obowiązków środowiskowych, których celem jest zwiększenie poziomu recyklingu odpadów z opakowań i produktów oraz minimalizacja wpływu działalności przedsiębiorców na środowisko.
Sprzedajesz produkty do Austrii? Oto Twoje obowiązki wynikające z przepisów EPR (VVO)
Od 1 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy nieposiadający siedziby w Austrii, którzy wprowadzają na austriacki rynek określone kategorie opakowań i produktów muszą spełnić surowe wymogi prawne.
Zgodnie z austriackimi przepisami EPR, każdy wprowadzający ma obowiązek:
- rejestracji w Austriackiej Federalnej Agencji Środowiska (odpowiednik polskiego wpisu do rejestru BDO),
- składania cyklicznych sprawozdań dotyczących ilości lub mas wprowadzonych produktów i opakowań,
- uczestnictwa w systemie zbiórki i recyklingu odpadów w Austrii,
- wnoszenia opłaty licencyjnej zależnej od rodzaju i ilości opakowań lub produktów wprowadzonych na rynek austriacki.
Co ważne, przedsiębiorcy nie mogą realizować tych obowiązków samodzielnie – brak siedziby w Austrii oznacza, że muszą ustanowić autoryzowanego przedstawiciela w Austrii (Bevollmächtigten), który będzie w ich imieniu realizował obowiązki wprowadzającego i odpowiadał za kontakty z lokalnymi władzami.
Kogo dotyczą przepisy EPR w Austrii?
Obowiązki wynikające z EPR dotyczą każdej firmy nieposiadającej siedziby na terenie Austrii, która sprzedaje austriackim odbiorcom następujące kategorie produktów:
- opakowania, w tym opakowania produktów, opakowania transportowe i opakowania wysyłkowe,
- sprzęt elektroniczny i elektryczny (EEE),
- baterie i akumulatory.
Nowe przepisy dotyczą zarówno przedsiębiorców z siedzibą w dowolnym kraju UE, jak i tych spoza UE. Skierowane są głównie do firm, które oferują swoje produkty na platformach sprzedażowych, np. eBay, Amazon, Zalando.
Obowiązki wprowadzającego określone w przepisach EPR muszą więc realizować:
- importerzy produktów w opakowaniach, sprzętu oraz baterii i akumulatorów na rynek austriacki,
- przedsiębiorcy sprzedający opakowania, produkty w opakowaniach, sprzęt i baterie bezpośrednio do odbiorców w Austrii z wykorzystaniem własnych sklepów internetowych lub platform sprzedażowych online.
Przepisy EPR nie przewidują zwolnień ilościowych – ustanowienie autoryzowanego przedstawiciela w Austrii jest obowiązkiem każdego wprowadzającego, nawet jeśli sprzedaje on do Austrii jedynie kilka produktów lub opakowań objętych EPR.
Czy masz już autoryzowanego przedstawiciela w Austrii? Podpisz umowę z Interzero!
Grupa Interzero od ponad 30 lat świadczy profesjonalne, kompleksowe usługi środowiskowe dla klientów z każdej branży. Jesteśmy obecni w 10 krajach, w tym w Austrii, gdzie przejmujemy od naszych klientów obowiązki związane m.in. z licencjonowaniem, gospodarką odpadami i recyklingiem.
Jako autoryzowany przedstawiciel Twojej firmy, zajmiemy się:
- rejestracją Twojej firmy w odpowiednich urzędach,
- licencjonowaniem opakowań wprowadzonych na austriacki rynek,
- sprawozdawczością, czyli przygotowaniem i składaniem wszelkich sprawozdań wymaganych przepisami EPR w Austrii,
- zapewnieniem zagospodarowania odpadów powstałych z opakowań i produktów wprowadzonych przez Twoją firmę na austriacki rynek,
- reprezentacją Twojej firmy przed austriackimi organami we wszelkich sprawach związanych z wprowadzonymi produktami lub opakowaniami.
Podpisując jedną umowę przekażesz nam ogół swoich obowiązków związanych z wprowadzaniem na austriacki rynek opakowań, sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz opakowań i baterii.
Jak ustanowić Interzero autoryzowanym przedstawicielem mojej firmy?
- Zarejestruj się w naszym portalu online i uzupełnij dane swojej firmy.
- Wybierz zakres obowiązków, które mamy realizować w imieniu Twojej firmy. Pamiętaj, że opakowania, sprzęt elektryczny i baterie mogą być objęte jedną umową.
- Wskaż ilości/masy opakowań i produktów wprowadzanych na austriacki rynek.
- Postępuj zgodnie z dalszymi wskazówkami i potwierdź zawarcie umowy.
Dowiedz się więcej o usłudze autoryzowanego przedstawiciela oraz o licencjonowaniu opakowań w Austrii.
FAQ
Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania o ustanowienie autoryzowanego przedstawiciela i licencjonowanie opakowań w Austrii.
Autoryzowany przedstawiciel jest reprezentantem firmy, który przejmuje na siebie realizację obowiązków wprowadzającego opakowania i produkty na rynek austriacki.
Obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela w Austrii mają przedsiębiorcy, którzy:
- wprowadzają na rynek austriacki opakowania, produkty w opakowaniach, sprzęt elektryczny i elektroniczny lub baterie i akumulatory, sprzedając je do odbiorców indywidualnych (konsumentów, osób fizycznych),
i jednocześnie
- nie mają siedziby w Austrii.
Przedsiębiorcy wprowadzający opakowania i produkty w opakowaniach na rynek austriacki mają obowiązek ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela od 1 stycznia 2023 r.
Wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz baterie i akumulatory mają obowiązek ustanawiania autoryzowanego przedstawiciela w Austrii odpowiednio od 2018 i 2019 r.
Autoryzowanym przedstawicielem firmy na terenie Austrii może być każda osoba fizyczna lub prawna, która:
- ma siedzibę lub adres dostaw na terenie Austrii,
- jest zarejestrowana w BMK (Bundesministerium für Klimaschutz, Umwelt, Energie, Mobilität, Innovation und Technologie).
Warunkiem ustanowienia danego podmiotu autoryzowanym przedstawicielem Twojej firmy jest udzielenie mu pełnomocnictwa z podpisem poświadczonym notarialnie.
Zadaniem autoryzowanego przedstawiciela Twojej firmy w Austrii jest realizacja wszystkich obowiązków wprowadzającego wynikających z VVO (niem. Versicherungsverband Österreich) i EPR, czyli z przepisów o rozszerzonej odpowiedzialności producenta.
Do obowiązków wprowadzającego realizowanych przez autoryzowanego przedstawiciela w Austrii zaliczamy:
- rejestrację firmy w Austriackiej Federalnej Agencji Środowiska,
- składanie cyklicznych sprawozdań dotyczących ilości lub mas produktów i opakowań wprowadzonych na rynek austriacki,
- dołączenie do jednego z systemów zbiórki i recyklingu odpadów w Austrii,
- coroczne wnoszenie opłaty licencyjnej za wprowadzone opakowania i produkty.
Autoryzowany przedstawiciel nie pokrywa opłaty licencyjnej – oprócz opłaty z tytułu wyznaczenia autoryzowanego przedstawiciela, każda firma ma obowiązek wnieść również opłatę z tytułu licencjonowania opakowań, którą autoryzowany przedstawiciel jedynie przekazuje odpowiednim organom.
Pełny katalog obowiązków dla poszczególnych grup produktowych znajdziesz w następujących aktach legislacyjnych:
- opakowania i produkty w opakowaniach – sekcje 16a do 16d rozporządzenia w sprawie opakowań,
- baterie – § 25a do 25c Baterie-VO,
- zużyty sprzęt elektryczny – sekcja 13a ustawy o gospodarce odpadami z 2002 r. (AWG 2002), sekcje 21a do 21c EAG-VO.
Przepisy rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR) w Austrii obejmują:
- opakowania i towary w opakowaniach,
- sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- baterie i akumulatory.
Tak. Zgodnie z przepisami EPR w Austrii, autoryzowanym przedstawicielem może być tylko podmiot posiadający osobowość prawną. Oddziały firm nie posiadają natomiast osobowości prawnej.