{"id":6907,"date":"2023-04-27T11:20:14","date_gmt":"2023-04-27T09:20:14","guid":{"rendered":"https:\/\/interzero.pl\/?p=6907"},"modified":"2023-07-05T15:22:36","modified_gmt":"2023-07-05T13:22:36","slug":"pakujemy-sie-w-klopoty-nowy-raport-o-segregacji-odpadow-od-interzero","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/interzero.pl\/blog\/pakujemy-sie-w-klopoty-nowy-raport-o-segregacji-odpadow-od-interzero\/","title":{"rendered":"Pakujemy si\u0119 w k\u0142opoty? \u2013 nowy raport o segregacji odpad\u00f3w od Interzero"},"content":{"rendered":"
[vc_row][vc_column width=”1\/1″][vc_custom_heading uncode_shortcode_id=”112858″]<\/p>\n
[\/vc_custom_heading][\/vc_column][\/vc_row][vc_row][vc_column width=”1\/2″][vc_single_image media=”6958″ media_width_percent=”100″ uncode_shortcode_id=”193819″][\/vc_column][vc_column width=”1\/2″][vc_column_text uncode_shortcode_id=”403974″]Selektywna zbi\u00f3rka odpad\u00f3w komunalnych w minimalnym (czyli 5-pojemnikowym) systemie jest obowi\u0105zkiem ka\u017cdego z nas i wynika z zapis\u00f3w ustawy. Jak to wygl\u0105da w gospodarstwach domowych? Blisko 90% badanych dzieli odpady na szk\u0142o, metale i tworzywa sztuczne, minimalnie mniej na papier (84%), a jedynie 62% bioodpady. 26% przyznaje, \u017ce ma problem z wyborem w\u0142a\u015bciwego pojemnika. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 badanych wie, jak post\u0105pi\u0107 ze szklan\u0105 butelk\u0105 czy pojemnikiem po jogurcie. O ile proste, monomateria\u0142owe opakowania nie budz\u0105 w\u0105tpliwo\u015bci to inaczej sprawa wygl\u0105da z z p\u0119kni\u0119t\u0105 szklank\u0105 (74% b\u0142\u0119dnych odpowiedzi), kartonem po napoju (49% b\u0142\u0119dnych wskaza\u0144), zu\u017cytym r\u0119cznikiem papierowym czy paragonem (odpowiednio 53% i 71% b\u0142\u0119dnych odpowiedzi).<\/p>\n
\u0179r\u00f3d\u0142em wiedzy o tym, jak post\u0105pi\u0107 ze zu\u017cytym opakowaniem powinna by\u0107 mi\u0119dzy innymi jego etykieta, ale cho\u0107 90% badanych je czyta, to jedynie 15% szuka wskaz\u00f3wek o sposobie wyrzucenia. Robi\u0105c zakupy Polacy cz\u0119sto sprawdzaj\u0105 sk\u0142ady, parametry i w\u0142a\u015bciwo\u015bci produkt\u00f3w, ale znacznie rzadziej zwracaj\u0105 uwag\u0119 na inne symbole, kt\u00f3re znajduj\u0105 si\u0119 na opakowaniu. Najcz\u0119\u015bciej interesuje badanych data przydatno\u015bci do spo\u017cycia (85%) i sk\u0142ad produktu (76%). Aspekty zwi\u0105zane z ekologi\u0105, takie jak kraj pochodzenia, certyfikaty, instrukcja post\u0119powania z opakowaniem, czy jego zdatno\u015b\u0107 do recyklingu budz\u0105 zainteresowanie zdecydowanej mniejszo\u015bci.<\/p>\n
Blisko 40% badanych uwa\u017ca, \u017ce opakowania produkt\u00f3w zawieraj\u0105 zbyt wiele informacji, przez co trudno jest im znale\u017a\u0107 te, kt\u00f3rych szukaj\u0105. Polscy konsumenci maj\u0105 te\u017c problem z\u00a0poprawnym zidentyfikowaniem symboli opakowa\u0144. Znaczek recyklingu, wyst\u0119puj\u0105cy w\u00a0polskim rozporz\u0105dzeniu o oznaczeniach opakowa\u0144, rozpoznaje zaledwie 11% ankietowanych. Jeszcze mniej os\u00f3b (8% badanych) spotka\u0142o si\u0119 z oznaczeniem produkt\u00f3w wielokrotnego u\u017cytku i opakowaniem kompostowalnym. Jedynie dwa symbole s\u0105 powszechnie znane w\u015br\u00f3d konsument\u00f3w \u2013 mi\u0119dzynarodowy znak recyklingu – Wst\u0119ga M\u00f6biusa oraz \u201ezachowaj czysto\u015b\u0107\u201d \u2013 tzw. TidyMan.<\/p>\n